Voltak idők, amikor egyes nemzetek vadászgépeket módosítottak úgy, hogy azok kizárólag felderítési feladatokat tudjanak ellátni, azt azonban kiválóan. Sőt arra is volt példa, hogy kifejezetten felderítési célokra fejlesztettek repülőgépeket. Ez alapvetően annyit jelentett, hogy a repülőgépekbe – elsősorban az orrukba – súlyos fényképezőgépeket és egyéb felszereléseket szereltek, sokszor feláldozván így a gép fegyverzetét. Ezek az idők lejártak, hiszen a miniatürizáció terén elért eredmények olyan termékek megjelenését tették lehetővé, mint a RecceLITE, SHARP és Litening konténerek.
Japánban az utolsó, felderítőgépekkel üzemelő egység a Hjakuri támaszponton állomásozó 501 hikotai. Ez az egység huszonhét felújított, lassan elöregedő RF-4EJ-t repül, de már csak rövid ideig. Az általuk elvégzett feladatot a jövőben más típusok, valószínüleg a Mitsubishi által épített F-15J-k fogják átvenni, amelyeket felderítőkonténerrel szerelnek fel. Számos, a védelmi szektorban tevékenykedő japán cég a Lockheed Martinnal müködik együtt, hogy olyan konténert fejlesszenek ki, amely egyrészt a japán F-15 központi pilonjára (amelyre eddig csak üzemanyagtartályt lehetett függeszteni) szerelhető, másrészt nem elektrooptikai felszerelést használ, hanem szintetizált résradart (synthetic aperture radar).
Az RF-4EJ felderítőgépek szerepét nagy valószínüséggel F-15J-k veszik át
Az ilyen radarral felszerelt eszközök bármilyen időjárási körülmények között éles képet képesek szolgáltatni a felderített területről. A rendszer egyedüli hátránya, hogy csak mozgó eszközről alkalmazható, s csak relatív statikus felszínt képes megjeleníteni (azaz a rendszer pl. tüéles képet ad az ellenség repteréről, de az éppen felszálló készültséget vagy elmosódott foltként, vagy egyáltalán nem észleli). Természetesen müholdas vagy egyéb kommunikációs csatornákon az adatok azonnal továbbíthatóak.Hasonló radart az angol–izraeli kooperációban készülő Watchkeeper 450 robotrepülőgép kap, amely feltehetőleg 2010-ben áll szolgálatba, ám a japán F-15-höz fejlesztendő konténer nemcsak méretében, hanem teljesítményében is lényegesen nagyobb lesz, így valószínüleg messzebb is fog „ellátni", illetve nagyobb felbontással fog dolgozni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.