Az állami vezetők és a tábornoki kar, továbbá lelkes érdeklődők ezrei előtt zajlott augusztus 20-án a tisztavatás a Hősök terén. Az eseményt haditechnikai kiállítás és Honvédség katonai repülőgépeinek áthúzása tette még látványosabbá. A délután folyamán a Duna felett folytatódott a különféle repülőgépek és helikopterek bemutatója, valamint hatalmas tömeg előtt megrendezésre került a népszerű Red Bull Air Race újabb világkupafutama. A JETfly képes beszámolója az ünnepi eseményekről.
Tisztavatás
A Hősök-terén méltó körülmények között került sor annak az idén végzett 109 honvéd-, illetve határőrtisztnek az eskütételére, akik a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem iskolapadjait elhagyva immár a Magyar Honvédség és a Határőrség állományában teljesítenek szolgálatot. Az ünnepélyes tisztavatáson (melynek harminc év után adott újra otthont a Hősök-tere) részt vett dr. Sólyom László köztársasági elnök, dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, valamint a többi közjogi méltóság, illetve a kormány tagjain kívül a diplomáciai testületek képviselői is meghívást kaptak. A Honvédség tábornokainak jelenlétében a tárca minisztere kijelentette, hogy \" a hazának ma is szüksége van – és holnap is szüksége lesz – honvédekre, magas szintü tudással felvértezett tisztekre\". A tiszti eskü elhangzása és az Ismeretlen Katona sírjának megkoszorúzása után a Magyar Honvédség repülőalakulatai tisztelegtek a tér felett kötelékben végrehajtott áthúzásukkal. Először három Mi-24 Hind harci helikopter érkezett az Andrássy út felől, majd sorban egy-egy An-26 Curl szállítógép következett, melyeket L-39 Albatros illetve MiG-29 Fulcrum repülőgépek kísértek. A sort az új JAS-39 Gripen vadászgépek ötös köteléke zárta.
A Magyar Honvédség új büszkeségei a JAS-39 Gripen vadászgépek az emlékmü felett
Légiparádé és Air Race 2007
Az ünnepi program ezt követően a Duna partján folytatódott, ahol a becslések szerint több mint egy millió (!) ember gyült össze, hogy megtekintse a Red Bull Air Race futamot, valamint a kísérő rendezvényeket. Az érdeklődők láthattak ballonvadászatot, Veres Zoltán mürepülő bemutatóját és ejtőernyős ugrásokat is, továbbá alacsony magasságú áthúzásokat a MALÉV Boeing B-767-300ER utasszállítójától, de bemutatkoztak a nagyközönségnek a Red Bull cég tulajdonában álló B-25 és DC-6 oldtimer repülőgépek is.
A magyar lajstromjelü merev- és forgószárnyas repülőeszközök is tiszteletüket tették a folyó felett, ezek közül a gyönyörüen felújított Li-2-es Teve áthúzásai aratták a legnagyobb közönségsikert.
Az Air Race szüneteiben különféle programokkal szórakoztatták a hatalmas tömeget. Sajnos az L-39 Albatrosokat használó Breitling Jet Team repülésének idején az erősen változékony időjárás éppen a rosszabbik arcát mutatta, így az egyébként kedvenceim közé tartozó csapat bemutatója nem sikerült olyan látványosra, mint ahogy azt tőlük a különböző külföldi repülőnapokon megszokhattuk.
A szintén a Red Bull légiflottájába tartozó B-105-ös helikopter bemutatója viszont lenyügözőre sikeredett, a bukfencek és a palástorsók egymást követték, a rendkívül mozgékony kis helikopter szinte meghazudtolta a fizika törvényeit. A tömeg hangos ovációval köszönte meg a pilótának a nagyszerü produkciót.
A felvezető programok után kezdetét vette a rendkívül látványos Air Race futam. A Dunán, a Parlament előtt felállított, 15 kapuból álló pályán zajlott, mely a Lánchíd és a Margit-híd között húzódott. A futamokat a versenyzők a Lánchíd alatt történő látványos átrepüléssel kezdték meg, majd az akadályok közötti átrepülések után itt is fejezték be.
A versenypálya kialakításában nagy szerepet kapott a Magyar Honvédség szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Müszaki Zászlóaljának kijelölt állománya
A 13 fős mezőnyből 12 pilótának van lehetősége versenybe szállni, ezúttal a német Klaus Schrodt (Lobo) búcsúzott már vasárnap a mezőnytől, hiszen a kvalifikáció során csak az utolsó helyet tudta biztosítani. Sajnos az egyébként hatodik időt repülő francia Nicolas Ivanoff (M.R.T.) is visszalépni kényszerült a küzdelmektől miután vasárnap súlyos nyakrándulást szenvedett.
Látványos, világszerte ismert és kedvelt sporteseménnyé nőtte ki magát a Red Bull Air Race versenysorozat
A selejtezők során Michael Goulian (Team Dragon Racing), Sergey Rakhmanin (Dragon Racing) és Hannes Arch (Team Cobra) esett ki a Red Bull Air Race World Series budapesti futamából.
A legjobb nyolc pilóta egyenes kieséses rendszerben küzdött a helyezésekért. A Red Bull Team magyar versenyzője Besenyei Péter sajnos kiesett a későbbi győztessel szemben vívott drámai csatában, így végül a negyedik helyen végzett. A döntőben a brit Mike Mangold (Team Cobra) diadalmaskodott honfitársával, a szintén a Red Bull színeiben versenyző Kirby Chambliss-el szemben. Idénybeli harmadik győzelmével Mangold összetettben is átvette a vezetést a brit Paul Bonhomme-tól (Team Matador). Mangold győztes ideje 1:12.85 perc volt.
A verseny hivatalos végeredménye: 1. M. Mangold 2. K. Chambliss 3. P. Bonhomme 4. P. Besenyei 5. S. Jones 6. N. Lamb 7. A. Maclean 8. F. Versteegh 9. M. Goulian10. H. Arch11. S. Rakhmanin12. N. Ivanoff13. K. Schrodt
Pontokat csak az első 6 helyezett kap, így Besenyei a 4. helyért 3 pontot könyvelhetett el, ezzel összetettben megőrizte 3. helyét, hátránya az éllovassal szemben azonban már 9 pont.
A versenysorozat 11 nap múlva Portugáliában folytatódik.
A kiváló minőségü légi felvételekről ez a helikopter gondoskodott
A JETfly galériája az augusztus 20-i eseményekről:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.