2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az első tapasztalatok az UH-72A Lakota helikopterrel

JETfly  |  2007. 08. 21., 15:15

Bár az UH-72A Lakota könnyű szállítóhelikoptereket a gyártó határidőre szállítja a hadsereg számára, ráadásul még a büdzsét sem lépték túl, mégis előfordulhat, hogy a Lakota nem egy fényes sikertörténet lesz. A helikopter csapatpróbái során kiderült, hogy egyrészt a típus légkondicionálójának teljesítménye sivatagi körülmények között nem kielégítő, másrészt az utasfülke kialakítása sem sikerült túl szerencsésre. Bár az UH-72A a hadsereg által támasztott követelmények mindegyikének megfelel, könnyen lehet, hogy kisebb módosításokat azért végre kell majd hajtani.

Az UH-72A a 2004-ben leállított Comanche harcihelikopter-projekt anyagi tartalékaiból bújt elő. Az új harci helikopter ugyanis túl összetettnek és a jelenlegi viszonyok mellett feleslegesnek is bizonyult a hadsereg számára. Ezért inkább két régi típus cseréjét határozták el: az OH-58D felderítőhelikoptert az ARH-70 (a Bell-407 katonai változata) váltaná, ám a projekt késik. A még mindig szolgálatban lévő UH-1 helyét pedig az UH-72A veszi át, kiegészítve az UH-60 feladatkörét is. Az új, könnyü szállítóhelikopterből összesen 322 darabot szerez be az USA hadserege, amely civil szervezeteknél, illetve szolgálatoknál (rendőrség, parti őrség, mentők stb.) rendkívül népszerü.Az első hat UH-72A-t kb. két hónappal ezelőtt adták át a Kaliforniában található Fort Irwin mentőszolgálatának. Mivel az USA katonai szerepvállalásai jelenleg sivatagos környezetben találhatóak, ezért ésszerünek tünt, hogy hasonló környezetben próbálják ki az új típust. Civil szervezetek eddig ilyen körülmények között nem használták a típust, így nem volt meglepő, hogy előjött néhány gyerekbetegség. Többórás sivatagi küldetések során mind a pilóta-, illetve utasfülke, mind pedig az avionikát tartalmazó részek felmelegedtek, és párásodni kezdtek. A meleg levegő kismértékben ugyan, de befolyásolta a helikopter teljesítményét is, igaz, rosszabbra számítottak.A mentők tapasztalatai alapján nagy valószínüséggel szükség lesz az utastér átalakítására. Bár lehetséges két súlyos sérültet egy időben kezelni, ám az ehhez rendelkezésre álló tér túl szüknek bizonyult. A specifikációk szerint azonban csak egy súlyosan sérült személy szállítását kellett biztosítani. A mentők ugyanakkor azzal érvelnek, hogy ha befér két fő, akkor kettőt szeretnének szállítani, hiszen súlyosan sérült személyeknél minden perc számít.A jelentkező hibák tehát inkább a specifikációk hiányosságainak tudhatók be, mintsem a típus konstrukciós hibáinak. Az EADS amerikai leányvállalata az új tapasztalatok tükrében a szükséges változtatásokat el fogja végezni, hiszen a 322 darabos megrendelés önmagában is egy kimagasló üzleti lehetőség, s könnyen elképzelhető, hogy továbbiak is követni fogják.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.