2007. szeptember 4-én nem sokkal dél után ritka vendégek jelentek meg Ferihegy felett. Az eső- és párafüggönyön keresztül szokatlan látványt nyújtott a piros gépekből álló népes kötelék, amely a régi futópálya felett fehér füstcsíkot húzva száguldott el. Az Angol Királyi Légierő bemutatócsoportja, a Red Arrows tizenegy British Aerospace Hawk típusú sugárhajtású gyakorlógépe az „oszoljt” követően minimális térközzel két perc alatt leszállt, és felsorakozott az egyes terminál előterén.
A világ egyik legjobbjának számító csoport sajnos nem bemutatóra érkezett Magyarországra, hanem csak üzemanyag-felvétel miatt. A bulgáriai Plovdivba tartottak, Ferihegyen csak rövid müszaki pihenőt tartottak. A Red Arrows a rendszerváltást követően, 1990-ben több frissen függetlenné vált kelet-európai országban is „soron kívüli” látogatást tett, így Budapest nemzetközi repülőterén is élvezhettük a hatalmas tömeg előtt tartott repülésüket. A mostanihoz hasonló látogatásra azóta többször sor került, nem közismert, hogy néhány éve az egyik „Vörös Nyíl” heteket töltött Ferihegyen egy kényszerleszállást követő javítás miatt.
Az áttelepüléseknél a hátsó ülésben a gépek technikusait viszik magukkal, akik minimális felszereléssel biztosítják a repülőüzem müszaki feltételeit. Minden szükséges eszköz megtalálható a gépek szerelőnyílásaiban, még félméteres darabokból összerakható vontatóvilla is van náluk, amire szükség is volt, mivel a tizenegy gépből csak kilenc fért el egymás mellett, a többi kettő mögöttük állt meg. Ezek azonban akadályozták volna a nagyobb gépek mozgását, így arrébb kellett tolni őket kézi erővel.
Noha a müszaki pihenők során csak a szerencsés kevesek kerülhetnek közel a piros Hawkokhoz, az angol csapat ilyenkor is pontosan úgy dolgozik, mintha százezres tömeg látná őket. A látványos érkezést már említettük, az állóhelyek elfoglalására ugyanez vonatkozik. Az első gép pilótája pontosan a beton egyik dilatációs hézagján állította meg az orrfutó kerekét, a többi szinte centiméterre ugyanígy állt meg, a kilenc géphez akár vonalzót lehetett volna igazítani. Közelről szemlélve a gépeket, igencsak látszik már a koruk. A típust több évtizede repüli a csoport, ez idő alatt számos példányt lecseréltek müszaki okok vagy baleseti veszteségek miatt. A szériaváltozatoktól csak néhány dologban különböznek: a leginkább feltünő a törzs alatti olajtartály, amelyben a háromszínü füst előállításához szükséges gázolaj található.
A pilótafülkében a célzókészülék helyére egy folyadékkristályos kijelzőt szereltek be, amely segíti a navigációt, és minden bizonnyal a „kotta” is megjeleníthető rajta, vagyis a csoport egymást követő manővereinek, alakzatváltásainak sorrendje. A müszerfal többi része nem változott a hetvenes évek óta, vagyis még nincsenek beépítve a korszerü képernyők. De ezekre igazából nincs is szükség, a Red Arrows pilótái látás alapján repülnek, harcászati feladatokat pedig más gépekkel gyakorolnak. A tankolást követően a Red Arrows azonnal továbbindult Bulgáriába, ahol nemzetközi repülőnapon vettek részt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.