2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Vörös Nyilak villámlátogatása Magyarországon

JETfly  |  2007. 09. 11., 19:16

2007. szeptember 4-én nem sokkal dél után ritka vendégek jelentek meg Ferihegy felett. Az eső- és párafüggönyön keresztül szokatlan látványt nyújtott a piros gépekből álló népes kötelék, amely a régi futópálya felett fehér füstcsíkot húzva száguldott el. Az Angol Királyi Légierő bemutatócsoportja, a Red Arrows tizenegy British Aerospace Hawk típusú sugárhajtású gyakorlógépe az „oszoljt” követően minimális térközzel két perc alatt leszállt, és felsorakozott az egyes terminál előterén.

A világ egyik legjobbjának számító csoport sajnos nem bemutatóra érkezett Magyarországra, hanem csak üzemanyag-felvétel miatt. A bulgáriai Plovdivba tartottak, Ferihegyen csak rövid müszaki pihenőt tartottak. A Red Arrows a rendszerváltást követően, 1990-ben több frissen függetlenné vált kelet-európai országban is „soron kívüli” látogatást tett, így Budapest nemzetközi repülőterén is élvezhettük a hatalmas tömeg előtt tartott repülésüket. A mostanihoz hasonló látogatásra azóta többször sor került, nem közismert, hogy néhány éve az egyik „Vörös Nyíl” heteket töltött Ferihegyen egy kényszerleszállást követő javítás miatt.

Az áttelepüléseknél a hátsó ülésben a gépek technikusait viszik magukkal, akik minimális felszereléssel biztosítják a repülőüzem müszaki feltételeit. Minden szükséges eszköz megtalálható a gépek szerelőnyílásaiban, még félméteres darabokból összerakható vontatóvilla is van náluk, amire szükség is volt, mivel a tizenegy gépből csak kilenc fért el egymás mellett, a többi kettő mögöttük állt meg. Ezek azonban akadályozták volna a nagyobb gépek mozgását, így arrébb kellett tolni őket kézi erővel.

Noha a müszaki pihenők során csak a szerencsés kevesek kerülhetnek közel a piros Hawkokhoz, az angol csapat ilyenkor is pontosan úgy dolgozik, mintha százezres tömeg látná őket. A látványos érkezést már említettük, az állóhelyek elfoglalására ugyanez vonatkozik. Az első gép pilótája pontosan a beton egyik dilatációs hézagján állította meg az orrfutó kerekét, a többi szinte centiméterre ugyanígy állt meg, a kilenc géphez akár vonalzót lehetett volna igazítani. Közelről szemlélve a gépeket, igencsak látszik már a koruk. A típust több évtizede repüli a csoport, ez idő alatt számos példányt lecseréltek müszaki okok vagy baleseti veszteségek miatt. A szériaváltozatoktól csak néhány dologban különböznek: a leginkább feltünő a törzs alatti olajtartály, amelyben a háromszínü füst előállításához szükséges gázolaj található.

A pilótafülkében a célzókészülék helyére egy folyadékkristályos kijelzőt szereltek be, amely segíti a navigációt, és minden bizonnyal a „kotta” is megjeleníthető rajta, vagyis a csoport egymást követő manővereinek, alakzatváltásainak sorrendje. A müszerfal többi része nem változott a hetvenes évek óta, vagyis még nincsenek beépítve a korszerü képernyők. De ezekre igazából nincs is szükség, a Red Arrows pilótái látás alapján repülnek, harcászati feladatokat pedig más gépekkel gyakorolnak. A tankolást követően a Red Arrows azonnal továbbindult Bulgáriába, ahol nemzetközi repülőnapon vettek részt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.