A közelmúltban zárta be kapuit a MAKSZ (Moszkvai Repülési és Űrkutatási Szalon), amelyen az Orosz Légierő bemutatta egyik legújabb fejlesztésű repülőgépének, a Szu-35BM típusnak az első repülőképes prototípusát. A típus jelenleg is fejlesztés alatt áll, a legújabb verzió első repülését még az év vége előtt végre kívánják hajtani. Közel egy éve jelentette be Oroszország, hogy folytatják (újrakezdik?) a Szu-35 fejlesztését.
A Szu-35 típus a Szu-27 több mint egy évtizeden át tartó fejlesztésének eredménye. Egy időben az új típust Szu-37-re keresztelték, azonban visszatértek a Szu-35 elnevezésre. Oroszországnak komoly szándékai vannak a Szu-35-tel: Kínán és Indián kívül minél több külföldi vevőt kívánnak megnyerni legújabb fejlesztésü repülőgépüknek.
A Szu-35 egy olyan 34 tonnás vadászrepülőgép, amely manőverezőképességét tekintve felülmúlja elődjét, a Szu-27 típust. A jobb repülési tulajdonságok mellett a repülőgépet modernebb, megbízhatóbb elektronikával látták el. A repülőgép ára – talán a már említett tulajdonságoknak köszönhetően – közel 1,5 -szerese elődjének. Az alap Szu-27 ára kb. 60 millió dollár, ami a legújabb fejlesztésü F-16 típus árával egyenértékü. A Szu-27 típust eredetileg az amerikai F-15 ellenfelének fejlesztették, azonban a Szu-27/35 mérete nagyobb teret biztosít a tervezőknek.
A MAKSZ-on bemutatott repülőgép új típusú lokátorral volt felszerelve, valamint a korábbi verzióhoz képest több apró szerkezeti változást lehetett rajta felfedezni.
Oroszország nem akarja, hogy a Szu-35 típus az amerikai F-22 vetélytársa legyen, már csak azért sem, mivel az orosz repülőgép nem lopakodókonstrukció. Az azonban nem mellékes, hogy a repülőgép manőverezőképességét alapul véve, kiegészítve a modern elektronikával a Szu-35 bármely vadászrepülőgépre veszélyes lehet, beleértve az F-22 típust is. Amennyiben a Szu-35 típus árát 100 millió dollár alatt tudnák tartani az oroszok, nagyon sok vevőre számíthatnának.
Az első Szu-35 típus 2001-ben részt vett a Dél-Korea által kiírt repülőgép vásárlási tenderen. A gép Jurij Vascsuk berepülőpilótával a pilótafülkéjében tartott nagyon impozáns bemutatót Szöulban. A bemutatón egyértelmüen látható volt mind az MNPK Avionika cég fly by wire kormányzórendszerének és a repülőgép-vezetőjének kimagasló teljesítménye, aminek köszönhetően repülőgép gyakran az aerodinamika törvényeit meghazudtoló mürepülő elemek végrehajtására volt képes. Más, szintén aerodinamikai kormányzású gép ilyen manőverekre nem képes, ezt az irányíthatóságot a Super Hornet csak megközelíteni tudja.
A tenderen való sikeres szerepléshez ez azonban nem volt elég, hiszen a Korea az F-15K (E) típust választotta.A 711-es oldalszámú Szu-35-ös 2002-ben Zsukovszkij mellett, tesztrepülés során egy nagy túlterhelésü fordulóban elveszítette jobb oldali vízszintes vezérsíkját, aminek következtében a repülőgép irányíthatatlanná vált. A repülőgép pilótája, Vascsuk katapultált, a mára már legendássá váló repülőgép azonban megsemmisült.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.