2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szaúdi Tornado-modernizáció

JETfly  |  2007. 09. 21., 09:17

A Szaúd-Arábia, Nagy-Britannia és vadászgépek hívószavakra manapság ugyan mindenkinek a küszöbönálló hetvenkét darabos Eurofighter Typhoon-megrendelés jut eszébe, egy másik, rendkívüli esemény is megtörtént azonban. Nemrég zárult ugyanis az először Saudi Swordra, majd később Saudi Green Flagre átkeresztelt közös angol-szaúdi Tornado gyakorlat. Ez volt az első alkalom, hogy Szaúd-Arábia harci gépei a Perzsa-öböl térségén kívüli régióban vettek részt hadgyakorlaton.

Ugyan mindkét ország kb. húsz éve üzemelteti a variaszárnyú gépeket, egymással hadgyakorlaton csak tavaly óta repülnek. Szintén a Typhoon körüli felhajtás miatt kapott szinte minimális visszhangot az a kormányközi együttmüködés, amelynek keretében Szaúd-Arábia modernizálja Tornadóit, hogy azok továbbra is szolgálatban maradhassanak. A pontos paramétereket eddig hétpecsétes titokként kezelték, csupán annyit lehet tudni, hogy az Angliába települt gépek már átestek a TSP (Tornado Sustainment Programme) első lépcsőjén, ami elsősorban a pilótafülke modernizálására koncentrál. Erről egyelőre csak annyi tudható, hogy ellátták GPS-navigációs rendszerrel, új rádiókat építettek be, illetve általánosságban modernizálták a kijelzőket, és az egész fülkét kicsit ergonomikusabbá varázsolták.A második lépcsőben új precíziós fegyverek integrálását tüzték ki célul. Az év elején a Wartonból (a BAE itt próbálja ki új rendszereit) többször is látni lehetett egy szaúdi Tornadót felszállni, amint különböző modern fegyverekkel függesztve emelkedik a levegőbe. Az európai rakétafejlesztő és -gyártó MBDA egyik büszkesége, a Storm Shadow cirkálórakéta is megfigyelhető volt a Tornadón. Mivel Szaúd-Arábia a kimondottan a RAF igényeihez igazított Paveway IV lézerirányítású bomba iránt is érdeklődik – amellyel egyelőre nem várt problémák adódtak –, így alapvetően integrálni kell majd valamely célmegjelölő konténert, illetve nyilván a tüzvezető rendszerhez is hozzá kell majd nyúlni. A TSP program célja, hogy a szaúdi gépek minimum elérjék, de inkább meghaladják a brit Tornado GR4 változat képességeit. Egyébként ezek közül épp hat gép vett részt a gyakorlaton.Nyilván nem a véletlen müve, hogy a szaúdiak épp a 617. század gépeivel együtt hajtották végre müveleteiket, hiszen ez a század nemrég tért vissza Irakból, s a szaúdiak kíváncsiak a tapasztalatokra. A TSP második lépcsőjének megkezdése előtt pedig kimondottan szükség is van az információkra, hiszen így sokkal „költséghatékonyabban" tudják majd eldönteni, hogy mivel is szereljék fel gépeiket, hogy azok még hosszú ideig szolgálatban állhassanak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.