2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pusztán médiakacsa az új iráni vadászgép?

JETfly  |  2007. 09. 21., 12:15

A napokban repítette világgá a hírt a szenzációra éhes sajtó, miszerint bemutatták az új csodafegyvert, az iráni Villám vadászgépet. A gép egyébként már idestova egy éve szolgálatban áll, igaz, akkoriban még csak néhány volt belőlük. Tény ugyanakkor, hogy rendkívül kevés információ áll rendelkezésre, így sok kérdésben csupán találgatni lehet, az azonban már biztosnak látszik, hogy a saját fejlesztésű iráni gép aligha fogja leküzdeni az amerikai flotta vadászgépeit, sőt valószínűleg a nagyritkán levegőbe emelkedő iráni F-14-eseknek sem lenne méltó ellenfele.

Kevésbé gyakorlott szemüeknek is feltünik a kísérteties hasonlóság az iráni „Villám" és az amerikai F-5 között. Ez az információ is már sok mindenre enged következtetni. A F-5-öst kimondottan olcsónak és könnyen karbantarthatónak fejlesztették, s bár az USA hadserege érdeklődött iránta, a merev szárnyú gépek üzemeltetésének egyedüli jogával rendelkező amerikai légierő nem kért belőle, csak kevés példányban rendszeresítették. Később agresszor gépként azonban kiválóan teljesített, napjainkban is használják.

Ugyanakkor meglehetősen sikeres lett külföldön, hiszen az USA számos szövetségese, elsősorban a kevésbé fejlettek kaptak ebből a típusból. Ezen országok közül némelyik a közelmúltban, illetve napjainkban nyugdíjazza az utlosó példányokat.Az ok, amiért Irán a Hornettel próbálja egy szintre emelni a gépet, egyrészt abban keresendő, hogy egy esetleges légitámadás során az iszlám országnak ezekkel a gépekkel is szembe kell majd néznie. Ugyanakkor talán elfelejtették, hogy az F/A-18 gyökerei az YF-17-en keresztül éppen az F-5-ösig nyúlnak vissza, azaz a Hornet egy szerves fejlődés eredménye. Ehhez képest az iráni Villám „evolúciója" aligha nevezhető hasonlóan látványosnak.Amit a Villámról valószínüsíteni lehet, az az, hogy a hajtómüvei valószínüleg az eredeti J85 valamely hazai továbbfejlesztései. Arról is keringtek hírek, hogy esetleg a J79 hajtómüvet építik be (pl. ez szolgált az F-4 Phantom II-ben is), ám úgy tünik, hogy ez már meghaladta az iráni mérnökök tudását. Ugyanebből az okból hagytak fel egy F-5F arányosan megnövelt másolatának és egy RD-33 hajtómünek az összeházasításával. Iránnak tehát van egy, az 1960-as évek technológiai színvonalát képviselő könnyü vadászgépről készült – enyhén módosított – másolata, amelybe szintén a kor akkori színvonalát képviselő hajtómü valószínüleg modernizált változatát építették be. A müszerezettséget tekintve nyilván jórészt analógokról beszélhetünk, feltehetőleg oroszokról. A gép orrának mérete drasztikusan nem változott, és mivel Irán nem éppen mikroelektronikai iparáról híres, így valószínüleg a gép radarja sem tartozik a legerősebbek közé. S akkor még a fegyverzetről szót sem ejtettünk, hiszen Iránnak se aktív radarirányítású légiharc-rakétái, se precíziós csapásmérésre alkalmas fegyverei nincsenek – igaz, így legalább nem kellett különösebben a tüzvezető rendszerrel bajlódniuk. Azonban ne tévesszük szem elől azt a tényt, hogy Irán ipara az elmúlt századokban soha nem számított fejlettnek, az ország tulajdonképpen az iszlám forradalom óta blokád alatt áll, számos fejlett eszközhöz – gyártósortól technológián át késztermékekig – nem juthat hozzá, s ennek ellenére mégis képes vadászgépet építeni, ha elavultat is.

A hírek szerint az első gépeket 2007. szeptember 22-én, az iráni–iraki háború (1980–1988) tiszteletére rendezendő parádé keretében veszi át a hadsereg.

Az iráni gépről megjelent régebbi híradás:

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.