A 15-ös oldalszámú, kétüléses MiG-23 UB típusú vadászrepülőgéppel gyarapodott az MH 86 Szolnok Helikopterbázis által üzemeltetett Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely. A kétüléses repülőgép eredeti szürke festéssel látható, ahogyan az 1979-es rendszeresítésekor Magyarországra érkezett. A vadászgép pápai tárolásából júniusban került Szolnokra a Repülőműszaki Oktatási Központ szakembereinek közreműködésével, festése pedig szeptember elején az MH Légijármű Javítóüzem segítségével történt.
A Magyar Néphadsereg pápai repülőezrede 1979-ben kapta meg első MiG-23 vadászgépeit. Összesen 12 együléses MF és 3 kétüléses UB gyakorlóváltozat érkezett az ezredhez. A gépek eredetileg teljesen szürke fémszínüek voltak, de később – a többi típushoz hasonlóan – terepszínü álcázófestést kaptak.
A szóban forgó gép, ami ezentúl a szolnoki gyüjteményt gyarapítja, egy MiG-23 UB (NATO-kódneve: Flogger C), azaz a MiG-23 kétüléses oktató/gyakorló változata. Az UB változat ülései egymás mögött vannak elhelyezve, az elsőben a növendék, míg a hátsóban az oktató foglal helyet. A hátsó pilótafülkét periszkóppal is ellátták, ami a leszálláskor segíti a jobb előrelátást. A gép avionikai rendszerei jórészt megegyeznek az együléses MF változatéval, de hiányoznak a radar kezelőszervei. Érdekesség, hogy a kiképzés elősegítése érdekében a hátsó ülésből lehetőség van a gép bizonyos meghibásodásainak az imitálására is. Bár az alap kétüléses gyakorlóváltozat nem rendelkezik beépített lokátorral, volt lehetőség a MiG-21 bisz lokátorának a beépítésére is.
A kétüléses változat eltérő felépítése miatt az üzemanyag-kapacitása kisebb volt, mint az együléses harci gépeknek.
A szürke festés és a csillagos felségjel igazi különlegességnek számít
Kevésbé ismert tény, hogy a szovjet csapatok kivonásakor az ezred állományába került még egy MiG-23 UB (20-as oldalszámmal) a baleseti veszteségek pótlására, de a felajánlott további négy darab MiG-23 MF-et nem fogadta el Magyarország.
A gépek közül három együléses és két kétüléses gép lett baleset áldozata. A balesetek során öt pilóta veszítette életét.
A múzeum negyvenkét darab repülőeszköze között már volt egy MiG-23-as, de az a mostanitól eltérő együléses harci változat, terepszínü festéssel, ék alakú felségjellel. Az érdeklődők az új szerzeményt az ország legnagyobb szabadtéri repülőkiállításán október végéig tekinthetik meg, mivel a múzeum télen zárva tart.
További információk: www.repulomuzeum.hu
A cikk elkészítéséhez Lente Zoltán százados nyújtott segítséget. Köszönjük.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.