2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy különleges MiG-23 UB típusú repülőgéppel gazdagodott a szolnoki múzeum

JETfly  |  2007. 09. 27., 20:17

A 15-ös oldalszámú, kétüléses MiG-23 UB típusú vadászrepülőgéppel gyarapodott az MH 86 Szolnok Helikopterbázis által üzemeltetett Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely. A kétüléses repülőgép eredeti szürke festéssel látható, ahogyan az 1979-es rendszeresítésekor Magyarországra érkezett. A vadászgép pápai tárolásából júniusban került Szolnokra a Repülőműszaki Oktatási Központ szakembereinek közreműködésével, festése pedig szeptember elején az MH Légijármű Javítóüzem segítségével történt.

A Magyar Néphadsereg pápai repülőezrede 1979-ben kapta meg első MiG-23 vadászgépeit. Összesen 12 együléses MF és 3 kétüléses UB gyakorlóváltozat érkezett az ezredhez. A gépek eredetileg teljesen szürke fémszínüek voltak, de később – a többi típushoz hasonlóan – terepszínü álcázófestést kaptak.

A szóban forgó gép, ami ezentúl a szolnoki gyüjteményt gyarapítja, egy MiG-23 UB (NATO-kódneve: Flogger C), azaz a MiG-23 kétüléses oktató/gyakorló változata. Az UB változat ülései egymás mögött vannak elhelyezve, az elsőben a növendék, míg a hátsóban az oktató foglal helyet. A hátsó pilótafülkét periszkóppal is ellátták, ami a leszálláskor segíti a jobb előrelátást. A gép avionikai rendszerei jórészt megegyeznek az együléses MF változatéval, de hiányoznak a radar kezelőszervei. Érdekesség, hogy a kiképzés elősegítése érdekében a hátsó ülésből lehetőség van a gép bizonyos meghibásodásainak az imitálására is. Bár az alap kétüléses gyakorlóváltozat nem rendelkezik beépített lokátorral, volt lehetőség a MiG-21 bisz lokátorának a beépítésére is. 

A kétüléses változat eltérő felépítése miatt az üzemanyag-kapacitása kisebb volt, mint az együléses harci gépeknek.

A szürke festés és a csillagos felségjel igazi különlegességnek számít

Kevésbé ismert tény, hogy a szovjet csapatok kivonásakor az ezred állományába került még egy MiG-23 UB (20-as oldalszámmal) a baleseti veszteségek pótlására, de a felajánlott további négy darab MiG-23 MF-et nem fogadta el Magyarország.

A gépek közül három együléses és két kétüléses gép lett baleset áldozata. A balesetek során öt pilóta veszítette életét.

A múzeum negyvenkét darab repülőeszköze között már volt egy MiG-23-as, de az a mostanitól eltérő együléses harci változat, terepszínü festéssel, ék alakú felségjellel. Az érdeklődők az új szerzeményt az ország legnagyobb szabadtéri repülőkiállításán október végéig tekinthetik meg, mivel a múzeum télen zárva tart.

További információk: www.repulomuzeum.hu

A cikk elkészítéséhez Lente Zoltán százados nyújtott segítséget. Köszönjük.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.