A napokban újból repülési tilalmat adtak ki az F-15-ösökre az Egyesült Államokban, ami nagy fejtörést okoz az USAF-nak. Ugyanakkor a drasztikusan megnövekedett költségek miatt az eredetileg tervezettnél lényegesen kevesebb F-22 kerül az alakulatokhoz és az F-35-ösök gyártási programja is elhúzódik. Mindezen problémák így együttesen igen komoly gondokat eredményeznek.
A hatékony és gyors megoldás céljából a légierő tervei között szerepel, hogy felújítják a meglévő F-16 és F-15 vadászrepülőket, nagy hangsúlyt fektetve a repülőelektronika korszerüsítésére. Ezek a repülőgépek a szükséges javítási munkálatok után egészen 2025-ig repülhetnének, és így be tudnák tölteni azt az ürt, amit a kevesebb F-22 és F-35 szállítása fog eredményezni. Ez utóbbi csak egyike annak a problémahalmaznak, amivel az USAF jelenleg szembenéz, hiszen problémák vannak többek között az elöregedő C-130-asokkal, és a C-5-ösökkel is. A légierő "álmai" szerint az F-22-eseknek is fontos szerep jutna a problémák megoldásában. Az igen drága gépekhez ugyanis 750 darab rendelése esetén 59 millió dolláros darabáron juthatnak hozzá. Ugyanakkor a politikai háttér miatt ez a szám csak illúziónak tünik. Az F-35-ösök esetében az inflációt nem tekintve megközelítőleg 100 millió dolláros darabárral kell számolnia az USAF-nak. A legutóbbi repülési tilalom, ami az F-15-ös flottát sújtotta, azt eredményezheti, hogy az amerikaiak késleltetik az új és használt gépek exportját is.
Az amerikai légierőnek a repülési tilalommal sújtott F-15-ösök pótlásánál sok szempontot kell figyelembe vennie. Az eredeti tervek szerint az F-16-osok egy részét - párhuzamosan a növekvő F-22 és F-35 leszállításokkal - az elkövetkező 10 évben értékesítették volna, de az F-15-ös flotta problémája keresztülhúzhatja a számításokat. A legjobb megoldásnak az tünik, hogy még több F-22-est vásároljanak és modernizálják a meglévő F-16-osokat. Ez utóbb ráadásul a légvédelmi bevetéseken túl a levegő-föld hadmüveletek során is alkalmazható.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.