A Northrop Grumman reméli, hogy év végéig felhatalmazást kap a modernizált E–2D Hawkeye (Sólyomszem) AWACS repülőgép eladására az érdeklődő országoknak. A cég új exportügyfeleket keres a Hawkeye-nek, amit jelenleg Egyiptom, Franciaország, Japán, Szingapúr és Tajvan is üzemeltet. A repülőgépet csak az amerikai és francia haditengerészet üzemelteti repülőgép-hordozóról.
– Most becsüljük fel a piac igényeit, és reméljük, év végéig megkapjuk a pozitív választ – nyilatkozta a Singapore Air Show-n Tom Trudell nemzetközi project igazgató.
Az amerikai katonai technológia exportálásának engedélyezési folyamata hosszú és részletes folyamat. Az Egyesült Arab Emírségek az egyik ország, amely jelezte vételi szándékát, és India is kért információt a repülőgépről 2000 és 2003 között.
Az E–2-flotta egyharmada külföldi felségjel alatt repül, és ez is hangsúlyozza az üzemeltetők nemzetközi közösségét.
A tervek szerint két új fejlesztésü repülőgép kezdi meg hat hónapos tesztidőszakát idén ősszel az amerikai haditengerészet tesztközpontjában. Ezen feladat végrehajtása szünteti meg az akadályt, hogy a Hawkeye-ok sorozatgyártása folytatódjon. A 2003-ban kötött két és fél milliárd dollár értékü megállapodás szerint a Northrop Grumman elkészít két modernizált és három kiképző repülőgépet. A szerződés 2012-ig érvényes. A megegyezés szerint hetvenöt új repülőgépet fog vásárolni az amerikai haditengerészet. A szolgálatba állítást 2011-re tervezik.
A tesztek során légi utántöltési feladatokat is végre hajtanak. Az új Hawkeye szárnyaiba egyébként nagyobb méretü üzemanyagtartályokat építettek, így akár nyolc órán keresztül is levegőben lehet az új E–2D az eddigi hat óra helyett.
Az új E–2D Hawkeye-ban megerősítették a repülőgép vázát, a mechanikus forgó antennát a Lockheed Martin ADS–18 elektronikus letapogatású radarjával váltják fel. A repülőgépet nagyobb teljesítményü Rolls-Royce T56–A–427A típusú hajtómüvekkel szerelik fel, amelyek két darab hattollú NP2000 Ratier-Figeac légcsavarokat hajtanak meg. Természetesen a pilótafülke a legmodernebb glass cockpit kialakítású, ahova új kommunikációs és adatátviteli rendszereket is beépítettek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.