2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jól működik a kínai harcigép-másoló műhely

JETfly  |  2008. 02. 23., 19:17

Korábban már többször beszámoltunk társlapunkon, a www.artofwar.hu oldalon, hogy Kína több orosz fegyvert, fegyverrendszert klónozott, azaz egyszerűen lemásolt. Úgy tűnik, nem kivétel ezalól a repülőgépgyártás sem, hiszen a legújabban napvilágot látott hírek szerint Kína J–11 típusjelöléssel licenc engedély nélkül gyártja az orosz Szu–27 vadászrepülőgépet, immár „sajátként”.

A történet kezdete a 90-es évek közepére nyúlik vissza. 1995-ben Oroszország átadta Kínának a licencjogot 200 darab Szu–27SK típusú repülőgép legyártására, amelyet J–11 típusjelöléssel, orosz alkatrészek felhasználásával Shenyangban terveztek gyártani. 2003-ig Kína 95 repülőgép legyártásához vásárolta meg az alkatrészeket, a további 105 repülőgép megépítéséhez szükséges anyagok megvásárlásától elállt.

A J–11-es gyártása során a felhasznált kínai alkatrészek mennyisége megemelkedett, de a hajtómüvet, valamint a repülési elektronikát továbbra is Oroszországtól szerzi be az ázsiai ország. Szakértők úgy prognosztizálják, hogy Kína 2013-ra lesz képes önállóan előállítani az orosz Szu–27 vadászrepülőgép klónját, ugyanakkor az ország védelmi ipara korábbra tervezi a feladat végrehajtását.

„A Távol-Kelet Problémái” címü magazin 2008. februári számában megjelent egy cikk a Roszoboronexport cég kínai képviselője, Andrej Plotnyikov tollából, amelyben a J–11 típusú repülőgéppel kapcsolatban a következőket mondta: „A hajtómü előállítása hatalmas technikai áttörést jelentene, mivel a jelenlegi 70-75%-ról 90%-ra növekedne a felhasznált kínai alkatrészek aránya.”

A WS–10 Taihang típusú, karakterisztikájában az orosz AL–31F típusú hajtómüvet mintázó kínai hajtómü fejlesztését az AVIC-I holding még 2006-ban hivatalosan bejelentette. Az orosz hajtómüfejlesztő iroda képviselőjének véleménye szerint a WS–10 megbízhatósága nem felel meg a szériával szemben támasztott követelményeknek. Ezt támasztja alá az a tény, hogy Kína 2007-ben szerződést kötött 54 darab AL–31FN típusú hajtómüre, valamint tárgyalásokat folytat a továbbfejlesztett AL–31F-M típusú hajtómüvek vásárlásáról.

A Roszoboronexport cég nem kommentálta a kínai Szu–27 előállításáról szóló híreket. Az oroszországi kínai nagykövetség képviselője szintén nem reagált az orosz hírügynökség megkeresésére.

Orosz szakértők véleménye szerint korai még a Szu–27 kínai megfelelőjének sorozatgyártásáról beszélni. Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy amennyiben Kína képes lesz önállóan gyártani ezeket a repülőgépeket, amelyek jelenleg az orosz hadiipar egyik legfontosabb exportcikkei, akkor Oroszország komoly harcra számíthat a nemzetközi piacon.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.