2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Búcsúznak a spanyol felderítő Phantomok

JETfly  |  2002. 10. 30., 14:23

2002. október 18. szomorú dátum a Phantom II kedvelőinek. Ezen a napon állították le a spanyolországi RF-4-esek repülését véglegesen.

A torrejóni légibázison, ahol ezek a gépek állomásoztak megható ceremóniával búcsúztak a repülőktől. A megemlékezésen részvett más Phantom üzemeltető ország, Görögország, Németország, képviselője, két német Tornado és az F-4-es „kis öccse” a 12. ezred EF-18 Hornet gépe.1978-ban a Peace Alfa II program keretében négy RF-4C felderítő Phantomot vásárolt Spanyolország, a CR.12-41 és -44 közötti széria számokat kapták. Ugyanekkor még négy F-4C vadászgéppel is gazdagodott a Spanyol Légierő, amelyeket C.12-37 és -40 közötti szériaszámmal láttak el. Mind a nyolc gépet a USAF, az Amerikai Légierő használta előtte.

1989-ben újabb nyolc RF-4C kaptak a spanyolok. A gépek tízévi szolgálat után nagyjavításon estek át, majd a Kentacky ANG ( nemzeti gárda légiereje) adta át a 12. ezredhez tartozó 123. századnak Torrejonban. Ezek a felderítő Phantomok különböznek az először érkezettekhez képest. Az újabb repülőket új rádióval, új radarral, új VOR/ILS egységgel, terepkövető radarral, ECM rendszerrel, légi utántölthető lehetőséggel és KS-86 kamerával szerelték fel. A hajtómüveket a füstmentes J79-GE-15E típusúra cserélték. Ezek a gépek a CR.12-45-től –52-ig kapták a sorozat számúkat. Az első szállítmányból származó CR.12-42 számú gépet megtartották. A még megtartottak hat gépet az eredeti kötelékből(C12-09,-10,-14,-19,-37 és -20) amiken javításokat végeztek a fegyverzeten és a célzó rendszeren. A maradékot 1990-ben véglegesen kivonták a használatból.

További hat ex-USAF RF-4C-t (EdA CR12-53-tól –58-ig ) 1995 októberében továbbították, majd kicserélték az EdA-s első kötelék RF-4C típusokra. Ezek a típusokat már fölszerelték gyors digitális UHF/VHF rádiókommunikációs rendszerrel, Itek AN/ARL-46 típusú radar veszély jelző rendszerrel, AN/ALE-40 radar és infra csapdával és lehetővé tették négy AIM-9L Sidewinder alkalmazását és indítását. Később 1996-ban ismételten felújították a gépeket APQ-99-es terep követő radarral, Texas Instruments AN/APQ-172-es radarral és az izraeli gyártású beépített légi utántöltő rendszerrel(habár néhány példányon még mindig az eredeti USAF légi utántöltőt használják még mindig).

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.