2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új orosz vadászgép brazil segédlettel

JETfly  |  2008. 04. 22., 12:17

Brazília és Oroszország egyesíti erőit egy új 5. generációs vadászgép kifejlesztése érdekében. A dél-amerikai ország önálló repülőgépiparral rendelkezik, igaz eddig elsősorban kiképzőgépeket és szállítógépeket gyártottak. Az együttműködés részeként a brazil rakétakilövőállást is igénybe vehetik, így Oroszország erről a területről is fölbocsáthat majd műholdakat. Ez elsősorban a felbocsátás költségeit csökkentené, hiszen az Egyenlítő közeléből valamivel gazdaságosabb műholdakat fellőni, mint orosz vagy kazak területről.

Oroszország tavaly Indiával is hasonló szerződést kötött. Egyelőre nem ismert, hogy az együttmüködés trilaterálissá vált, vagy csupán két bilaterális szerződésről van szó. Az orosz, illetve akkor még szovjet 5. generációs gép fejlesztése is néhány évvel a hidegháború vége előtt indult meg, ám a szovjet rendszer összeomlása és az azt követő gazdasági visszaesés a fejlesztés felfüggesztéséhez majd feladásához vezetett. A cél egy olyan vadászgép kifejlesztése, amely képességeiben eléri vagy felülmúlja a még 1981-ben elindított ATF program győztesét, az F-22A Raptort, ami a fejlesztési költségeket és a jelenlegi megrendelés-állományt alapul véve darabonként körülbelül 350 millió dollárba kerül.

 

Orosz elképzelések szerint a Raptorskit - ahogy a nyugati szaksajtó becézi - lényegesen olcsóbban lehetne megalkotni. Figyelembe véve, hogy az F-22 kifejlesztésére (mai árakkal számolva) 70 milliárd dollárt költöttek, erre szükség is lesz. A fejlesztés zöme a gépen alkalmazott technológiák kifejlesztésére ment el, és pont ezen igyekeznek majd az alternatív típusokat építők spórolni, hiszen számos eljárás mikéntje ismert már, így nem kell fejlesztési zsákutcákat bejárni. Szintén csökkentheti a költségeket az export lehetősége. Ettől ugyanis - ellentétben az USA-val, amely komoly nyomás ellenére sem adja el a gépet Izraelnek és Japánnak - a három szerződő fél egyáltalán nem zárkózik el.

 

Az orosz vezetők szinte minden évben elmondják, hogy egy évvel később már repülni fog az új gép (Vlagyimir Michajlov, az orosz légierő volt parancsnoka még 2006 januárjában 2007. évi felszállásról beszélt), ugyanakkor figyelembe véve a szükséges fejlesztési időt erősen kétséges, hogy egyhamar rendszerbe fog állni az új gép. Az első felszállást 2009-re tervezik, ám becslések szerint legkorábban a következő évtized első felében fogja az F-22 kihívója az orosz légierő színeiben elkápráztatni a katonai szakértőket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.