Érdekes, de érthető döntést hozott az észak-amerikai repülőgépgyártó cég a közelmúltban. A Boeing illetékesei ugyanis bejelentették, hogy mégsem nyújtják be ajánlatukat a Svájci Légierő vadászrepülőgép beszerzési tenderére, annak ellenére, hogy az előzetes esélylatolgatások szerint éppen nekik lett volna az egyik legnagyobb esélyük elnyerni a helvétek kegyeit.
A döntés hátterében az áll, hogy a Boeing szerint az elavult F-5 Tiger könnyü harci gépek felváltására kiírt tenderre az általuk kínált F/A-18E/F Block II Super Hornet vadász-bombázók túl nagyok, nehezek és drágák. Svájc ugyanakkor már üzemelteti az F-18-asok régebbi, C/D változatait, méghozzá nagy megelégedéssel. A kéthajtómüves, eredetileg hajófedélzeti üzemeltetésre tervezett Hornetek nagyon strapabíróak és megbízhatóak, ami kiemelten fontos a jórészt az Alpok hegyláncai által borított Svájc számára. Tény ugyanakkor, hogy a képességei alapján a világ élvonalába tartozó Hornetek beszerzési ára is magas és az üzemeltetésük sem tartozik a legolcsóbbak közé. A Hornet továbbfejlesztésével létrehozott Super Hornet ráadásul nagyobb méretü, nehezebb és drágább is, mint az előd típus.A Boeing szakemberei szerint éppen ezért a könnyü és kis méretü F-5-ösök leváltása nem egy olyan típussal oldható meg, ami még nagyobb, drágább és jobb, mint a jelenlegi csúcstípus, a 33 példányban rendelkezésre álló F-18 C/D.
A kicsi és könnyü, de jó manőverezőképességü F-5 Tiger-ek még napjainkban is fontos szerepet töltenek be a svájci légvédelemben
A svájciak egyébként mindössze 24 darab korszerü harci gépet kívánnak beszerezni az F-5-ösök kivonása után keletkező védelmi ür betöltésére. Az amerikaiakon kívül eddig a francia Dassault a Rafale-vel, a svéd-brit BAE/Saab a JAS-39 C/D Gripen-el, valamint az EADS konzorcium a Eurofighter Typhonn-al nevezett be a tenderre. Ezek közül a szakértők véleménye szerint a hazánk által is beszerzett Gripen a legesélyesebb, hiszen viszonylag kicsi és könnyü, ráadásul olcsón fenntartható típus, mely viszont alkalmas vadász, csapásmérő és felderítő feladatok végrehajtására is. Az egyhajtómüves JAS-39 Gripen olcsóbb is mint a Rafale vagy a Typhoon, mérete alapján pedig inkább tartozik az F-5-ös kategóriájába, mint a nagyobb és drágább versenytársai.
F-18C Hornet svájci színekben. Bevált és kedvelt típus
F/A-18F Super Hornet. Esélyt sem kap a győzelemre...
Mivel a tender kiírása szerint az előzetes ajánlatokat idén júniusig kell beadni, ezért még más cégek és típusok is megjelenhetnek a színen. Valószínüleg az orosz gyártók nem pályáznak, az amerikai Lockheed Martin azonban indulhat az F-16-osal vagy akár az F-35-össel is, igaz ez utóbbi szintén elég drága megoldás volna… A végleges ajánlatokat 2009 januárjában kell majd csak benyújtani, a kiválasztásra ezt követően kerül csak sor. Addig azonban még az sem lehetetlen, hogy egy esetleges népszavazáson a polgárok elutasítják a harci gépek beszerzését…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.