Az idei évben, április hónapban, ismét több repülési esemény történt az oldtimer gépek világában. Személyi sérülés szerencsére egyetlen alkalommal sem történt, ám a balesetek, illetve a tornádó pusztításai következtében azonban számos öreg masina rongálódott meg különböző mértékben. Ezek közül is az április 9-ei szélvihar számlájára írható a legsúlyosabb rombolás, amikor egyszerre egy-egy Aeronca L-3-as, Lockheed P-38-as és egy Grumman F4F került „veszteséglistára”.
Az oldtimer repülésben április 7-én futott be az első baleseti statisztikai jelentés. Azon a napon, a floridai Okeechobee közelében, az N501SH lajstromszámú PZL/WSK TS-11 Iskra típusú sugárhajtású gép egy közútra hajtott végre vészleszállást. A hírek szerint a repülőgépnek elromlott a hajtómüve, de végül sikeresen kényszerleszállt a saját futómüveire. Szerencsére azonban semmilyen sérülés nem történt, a cseppet sem veszélytelen „manőver” következtében.
A természeti katasztrófák sajnos mindenütt hatalmas pusztításokat okoznak. Egy hasonló eset következett be április 9-én is, amikor – többek között – a texasi Breckenridge-ben lévő, Stevens County Airport-on egy tornádó söpört végig, mialatt számos hangár, illetve repülőgép megsérült. Köztük voltak sajnos olyan oldtimerek is, mint a Nelson Ezell által felújított világháborús masinák: egy Aeronca L-3-as, Lockheed P-38 Lightning és egy Grumman F4F Wildcat, melyek különböző mértékben rongálódtak meg.
Április 14-én, az ohio-i Youngstown-ban, eddig ismeretlen okok következtében lezuhant és alaposan megrongálódott az N3840K jelzésü Boeing E75N Stearman típusú kisrepülőgép. Szerencsére a gép személyzetéből senki sem sérült meg. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy ez a Stearman, alig egy évvel ezelőtt már elszenvedett egy hasonló balesetet.
Ráadásul ugyanaznap még egy másik repülő esemény is történt. A virginiai székhelyü Fighter Factory nevü vállalkozás birtokában lévő - 1945-ös gyártású - Goodyear FG-1 Corsair-rel történt egy kisebbfajta incidens. Az N96RL jelzésü, 3769-es gyári számú gépnek leszállás közben váratlanul összecsuklottak a futómüvei, amely ezáltal felborult. A szakértői vizsgálat a rongálódás mértékét azonban csak kisebb méretünek ítélte.
Április 22-én, a texasi Addisonban szintén majdnem hasonló eset történt. Az N51SF jelzésü, ES3613 gyári számú, 1948-as gyártású Hawker Sea Fury T.Mk20-nak is összerogytak a futómüvei egy leszállás során. Ezt a repülőgépet egyébként a Cavanaugh Flight Museum üzemelteti. Szerencsére ezúttal sem sérültek meg a Sea Fury fedélzetén tartózkodó személyek.
Végül április 26-án egy újabb szerencsétlen eseményt jegyeztek fel a krónikások. A texasi Galvestonban, a Lone Star Flight Museum éppen repülő bemutatót tartott, amikor egy sajnálatos baleset történt. Aznap az N97RW jelzésü (TE392) Supermarine Spitfire LF XVIe típusú vadászgépnek a farok-része csapódott neki egy Hawker Hurricane-nak. Éppen annak az N96RW jelzésü (CCF-96) vadászrepülőgépnek, amelyet a múzeum nemrégiben újíttatott fel. Az összeütközött mindkét oldtimer szerkezet alapos sérüléseket szenvedett. Ellenben öröm az ürömben, hogy az érintett pilóták közül egyik sem sérült meg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.