2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magaslégtérben átrepülő repülőgépek fotózása

JETfly  |  2008. 07. 28., 11:24

A JETfly lapjain ezentúl egy igen érdekes, a repülés fotózásához kötődő hobbiról közlünk majd cikkeket, galériákat. Hogy miről is szól a contrailspotting? A válasz nem túlzottan bonyolult: a magaslégtérben átrepülő járatok megfigyeléséről, fotózásáról. Országunk területe igen alkalmas ezen hobbi űzésére, hiszen - földrajzi helyzetünkből adódóan – rengeteg nagyforgalmú K-NY-i, illetve NY-K-i irányú útvonal szeli át hazánk légterét. Egy-egy nyári napon akár több mint 2000 repülőgép használja ezeket az útvonalakat. Ideális légköri viszonyok mellett szinte ötpercenként láthatunk egy-egy kondenzcsíkot „húzó” gépet a magaslégtérben.

Jellemző repülési magasságuk ezen járatoknak 30 000 és 40 000 láb között van. Ezért megfigyelésük, fotózásuk eredményessége jelentős mértékben függ az időjárási viszonyoktól, illetve az évszakoktól. Párás, poros, szennyezett légköri viszonyok természetesen kevés sikerrel kecsegtetnek az „áthaladó” gépek fotózására. Ellentétben egy hidegfront utáni időszakkal, amikor általában megtisztul a légkör a zavaró szennyeződésektől. Az évszakok közül a késő őszi – téli – kora tavaszi időszak a legalkalmasabb. Ilyenkor kellően alacsony a nap állása, hogy ideális fényviszonyokat produkáljon a fotózáshoz. Nyáron inkább csak a hajnali, kora reggeli, illetve a késő délutáni, alkonyati időszakban lehet próbálkozni az eredményes fotózással.

 

Boeing B777-300ER – Jet Airways(SkyWatcher 200/1200 + 1,7x TC - Pentax K100D)

Milyen légitársaságok repülőgépeit láthatjuk felettünk? Az ország légterét átszelő útvonalak jelentős forgalommal bírnak a Közel- és Távol-Keletről Európába, ritkább esetben az Egyesült Államokba tartó társaságok járatait tekintve (illetve az ellenkező irányban). Ezeket a járatokat érdemes igazán figyelni és fotózni! Egyrészről a hosszútávú járatokon a nagyméretü repülőgépek a jellemzőek (A330, A340, B747, B777), ezek fotózása a méretükből adódóan is eredményesebb lehet, mint a kisebb méretü gépeké. Másrészről a gazdagabb Arab-öböl menti (Emirates, Etihad, Gulf Air, Qatar Airways, stb.) és távol-keleti (Singapore Airlines, Jet Airways, Thai Airways, stb.) társaságok elég tőkeerősek ahhoz, hogy a legújabb típusokat tudják üzemeltetni ezeken a járatokon. Csak egy adalék példaként: a Singapore Airlines A380-as kétszintes Superjumbo-ja is gyakran repül át Magyarország felett. És valljuk be, ezeket a típusokat sajnos soha, vagy csak nagyon ritkán láthatjuk magyar repülőtereken. 

Boeing B747-300 – Transaero Airlines(SkyWatcher 200/1200 + 1,7x TC - Pentax K100D)  

A nyári időszakban jelentős a charter forgalom is az ország felett, ezek a járatok reptetik a nyaralni vágyókat Nyugat-Európából a görög szigetekre, és Törökország üdülőparadicsomaiba. Ezeket a járatokat általában a kisebb, keskenytörzsü repülőgépekkel repülik (B737, A320), de viszonylag gyakoriak a közepes méretü (B757, B767) gépek is. Bizonyos útvonalakon lehet látni és fotózni katonai szállító repülőgépeket is (C5, C17), amelyek jellemzően Irakba és Afganisztánba szállítják az utánpótlást az ott állomásozó csapatoknak.

Tulajdonképpen bármikor meg lehet figyelni különleges típusokat, légitársaságokat is. Nem mindennapos, de viszonylag gyakori vendég a magaslégterünkben például az An-124 Ruslan, és az egyéb orosz típusok, (Il-76, Il-86, Tu-154, Tu-204 stb.) a B747-100, aminek mára már minden példánya matuzsálemi korú, B747SP különböző társaságok színeiben, DC-8, ami manapság már szintén ritkaság, a bizjetek különböző típusai. Ezeken kívül bármilyen típusra számíthatunk, amelyek aktívan repülnek még a világban.

Boeing B777-300ER – Singapore Airlines(SkyWatcher 200/1200 + 1,7x TC - Pentax K100D)

A megfigyelés legköltségkimélőbb formája a távcsővel történő „áthaladózás”. Már egy 10x-es nagyítású távcső segítségével is felismerhetjük a géptípust és a legtöbb esetben a légitársaságot. Egy 20x-os, vagy nagyobb nagyítású távcső segítségével már a részleteket is megfigyelhetjük a repülőgépeken. Fotózáshoz egy tükörreflexes fényképezőgép beszerzése szükséges, egy legalább 300 mm fókusztávolságú objektívvel. Ez a minimum konfiguráció ehhez a müfajhoz, de aki rákap az "áthaladózás" ízére, nem sokáig fogja beérni ennyivel… Igazán szép képeket egy Newton rendszerü, legalább 200 mm főtükör átmérőjü, és 1200 mm fókusztávolságú csillagászati távcső segítségével lehet készíteni. Erre megfelelő adapterekkel lehet csatlakoztatni a cserélhető objektíves, digitális fényképezőgépet. Ezt még lehet fokozni egy úgynevezett barlow lencse felhelyezésével, amellyel a távcsövünk fókusztávolságát tudjuk megnövelni.

 

Ilyushin Il-86 - Atlant-Soyuz Airlines(SkyWatcher 200/1200 + 1,7x TC - Pentax K100D)

A vizuális megfigyelésen kívül lehetőség van még a rádióforgalmazás megfigyelésére, az ACARS üzenetek vételére és dekódolására is. Egy virtuális radar segítségével radarképernyőt varázsolhatunk az otthoni monitorunkból, melyen nyomon tudjuk követni az átrepülő gépek főbb repülési jellemzőit. A megfigyelések fent említett módjairól terveink szerint később részletesen is írni fogunk média partnerünk, a Jetfly Internetes Magazin oldalain.

Aki további részletekre kíváncsi a témával kapcsolatban, ill. még több fotót szeretne látni, az látogassa meg weboldalunkat a következő címen: http://contrailspotting.com

 

Boeing B777-300ER - Emirates (SkyWatcher 200/1200 - Canon 40D)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.