Az idei Farnborough Airshow nyitónapján a brit Királyi Légierő (RAF – Royal Air Force) Eurofighter Typhoon (Tájfun) harci gépe is szerepet kapott a dinamikus programban. Az európai típus igazán elit társaságban mutathatta meg tudását, hiszen két amerikai harci gép, a Lockheed Martin F-22A Raptor és a Boeing F/A-18F Super Hornet is a levegőbe emelkedett aznap. A bemutató jó apropót kínál arra, hogy áttekintsük, hogyan áll jelenleg a brit Typhoon program.
A Jaguar vadász-bombázók már kivonásra kerültek a RAF állományából, ugyanakkor a variaszárnyú Panavia Tornado harci gépek létszámának folyamatos csökkenése is jelzi, hogy az őrségváltás javában zajlik a brit repülőszázadoknál.
A 11-ik század egyik Typhoon harci gépe póttartályokkal a szárnyai alatt érkezett meg Farnborough-ba
Az első szériába (Tranch 1) tartozó 55 gépet már leszállították a RAF Coningsby bázison állomásozó alakulatoknak, jelenleg a második sorozat (Tranch 2) 89 darab megrendelt példányának a gyártása és kézbesítése zajlik. Napjainkban a tesztgépeken kívül már négy századnál alkalmazzák a típust. Jelenleg a RAF Coningsby bázisán települ mind a négy (a 3-ik, a 17-ik, a 29-ik és a 11-ik) század, így nyugodtan kijelenthető, hogy ez a repülőtér egy iagzi Typhoon-fészek lett az utóbbi években. Egy 2007-es gyári adat szerint a Systems támogatásával a Királyi Légierő kilencvennégy százalékos bevethetőségi arányt tart, ami kiemelkedő eredmény az elfogadott hatvanöt százalékhoz képest. Az immár öt európai államban (Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Spanyolország és Ausztria) éles szolgálatot teljesítő típussal hamarosan elérik az 50.000 óra repült időt, ami komoly teljesítménynek és nem utolsósorban a gyártó cégek számára hatalmas tesztbázisnak számít.
A felvételen jól megfigyelhetőek a fegyverzet felfüggesztési pontjai
Az első széria gépei még csak légvédelmi feladatkörben voltak bevethetőek, a britek a Tranch 2 szériával azonban már elérték a teljes levegő-levegő és levegő-föld hadrafoghatóságot is. A képességet valós körülmények között, az idén tavasszal megrendezett nagyszabású Green Flag hadgyakorlaton is bizonyították a Typhoon-al repülő brit pilóták. Clive Loader, a Királyi Légierő vezérkari főnöke a gyakorlatot követően kijelentette, hogy a Typhonn a RAF legsokoldalúbb és legnagyobb harcértékü típusa, a jövő sikereinek záloga. Ez egyben azt is jelenti, hogy az eddig a légierő gerincét alkotó csapásmérő (GR4 és GR4A) és légvédelmi (F3) szerepkörben is alkalmazott különféle Tornado típusoktól a stafétabot átvétele megtörtént. Bár a csapásmérő feladatkörü GR4 és GR4A típust még nem kevesebb, mint nyolc század használja, a légvédelmi F3 változatból már csak négy századnyi áll hadrendben és ez a szám folyamatosan csökken.
Rövid nekifutás, majd meredek emelkedés utánégetővel. Dobhártyaszaggató élmény...
A britek Afganisztánban is be kívánják majd vetni a többfeladatú Typhoon harci gépeiket, hogy a szélsőséges éghajlati és domborzati körülmények között is tesztelhessék a típus valós képességeit. A gyártó BaeSystems folyamatosan fejleszti a típus képességeit, így az alkalmazható fegyverzet is bővül. A beépített 27mm-es Mauser gépágyún kívül a légi célpontok ellen AMRAAM és ASRAAM, míg a földi célok elpusztítására különféle Paveway precíziós bombák,valamint Storm Shadow robotrepülőgépek vethetőek be.
Összesen 232 Typhoon áll majd hadrendbe a Királyi Légierő alakulatainál, így a flotta F-35 Lightning II. harci gépeivel együtt hosszú távon teljesen fel fogják váltani a jelenleg szolgálatban álló Harrier és Tornado típusokat.
Farnborough-ban a dinamikus bemutatót a 29-ik század egyik gépe repülte. Ezt az alakulatot még 1915-ben hozták létre, az új típust – másodikként - 2003 óta repülik.
A gép pilótája a hatalmas dübörgéssel, fáklyával startoló gépet az elemelkedés után azonnal meredek emelkedésbe vitte át. Az ezt követő, könnyedén végrehajtott függőleges figurák során kiválóan használta ki a Typhoon hajtómüveinek hatalmas tolóerejét. Az utánégetővel végrehajtott nagy túlterhelésü manőverek különösen látványosak voltak a borongós angliai égbolton. A nagyméretü deltaszárnyak és az azokat kiegészítő kacsa vezérsíkok révén a nagy állásszögü manőverek is jól kivitelezhetőek a Typhoon-al, ugyanakkor a szük fordulókban sem veszíti el olyan látványosan a lendületét, mint például a régebbi tervezésü delták.
A típus még számos ország harci repülőgép beszerzési tenderén érdekelt, így a jövőben feltehetően bővül majd az alkalmazók száma. A jelenlegi megrendelésállomány alapján is sikeresnek tekinthető a Typhoon program, bár kétségkívül jelentős időben csúszás és költségtúllépés jellemezte. A brit Királyi Légierő rendelkezik majd a legnagyobb létszámú Typhoon flottával, megelőzbe a német Luftwaffe-t (180 megrendelt gép).
Leszálláskor a pilótafülke mögötti törzsféklap kinyitásával jelentősen csökkenthető a kifutási úthossz, ezt demonstrálta is a látványos bemutatóját befejező brit Eurofighter Typhoon.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.