Robert M. Gates amerikai védelmi miniszter bejelentette, hogy törlik a KC-X tender néven elhíresült légi utántöltő repülőgépek beszerzésére kiírt és a Northrop-Grumman/EADS/Airbus győzelmével zárult programot. A hivatalos indoklás az, hogy a hatalmas összegű és erősen vitatott beruházásról döntsön inkább a következő adminisztráció, a valóságban azonban inkább arról van szó, hogy a hazai Boeing céget akarják egy újabb tenderrel nyerő helyzetbe hozni.
Az amerikai légierő (US Air Force) légi utántöltő flottájának megújítását célzó KC-X tender győztesse a Northrop Grumman gépe lett eredetileg, melyet KC-45-ösre kereszteltek. Ez a típus azonban nem más, mint az európai Airbus A330-as egyik változata. A döntés értelmében a cég összesen 179 darab légi benzinkutat szállíthatott volna le a légierőnek mintegy 35 milliárd (!) dollár értékben. Ez a döntés persze a konkurens Boeing céget nehéz helyzetbe hozta, így annak vezetői minden fronton támadást indítottak egy új tender kiírásának érdekében. Ez úgy tünik sikerült is, és nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy kijelenthessük, a következő tendert vélhetően nem a korábbi győztes nyeri majd...
Az EADS és a Northrop Grumman által közösen benyújtott pályázat a két hajtómüves, eredetileg utasszállítónak kifejlesztett Airbus A330-as speciálisan továbbfejlesztett változatán alapul, mely sokoldalúan használható. A koncepció ugyanis az volt, hogy egy tanker ne csak légi utántöltési, hanem személy és teherszállítási feladatokra is használható legyen, sőt akár sebesültek ellátására és kimenekítésére is bevethessék.A rivális Boeing ugyanakkor az utasszállító gépek piacán népszerü és bevált, de az Airbus típusnál kisebb és kevésbé sokoldalú B767-es típusra épülő tanker repülőgéppel pályázott a tenderen. A légierő illetékesei a müszaki paraméterek alapján az európai gyártmányt ítélték jobbnak.
"Ez egy vitatott és igen költséges tender, így a következő adminisztrációt nem akarják terhelni a hosszú távra szóló döntés következményeivel" - szól a hivatalos indoklás. A védelmi miniszter döntése azonban igen nehéz helyzetbe hozza a légierőt, hiszen mihamarabb szükség lenne az új tankerekre, a régi és gazdaságtalan, több mint négy évtizede szolgáló KC-135-ösök leváltásának érdekében…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.