Tragikus hír röppent fel tegnap valamivel 13 óra előtt. A szeptember 27-i, szombati belgrádi bemutatóra készülő Kanász István alezredes - a szerb légierő berepülőpilótája - kis magasságból lezuhant és életét vesztette. A katasztrófa a G-4-es Super Galeb gyakorlógéppel a Batajnica légitámaszponton történt.
A repülőhalált halt I¹tvan Kanas, ahogy gépének oldalán sokan olvashatták, a magyar repülésrajongók jó ismerősének számított, hiszen 2005-ben az említett típussal szólót repülve varázsolta el a kecskeméti repülőnap közönségét. Két évre rá végre megvalósult régi álma, mivel addigra sikerült megszervezni és elhozni hozzánk a hajdani Leteæe Zvezde (Flying Stars – Repülő Csillagok) nevü jugoszláv formáció hagyományait folytató Stars mürepülő köteléket.
A Stars, vagyis a Csillagok új felállásban
A tavalyi négyesfogat idén már öt G-2-es Galebbel szerepelhetett nálunk és Csehországban. Pista, ahogy barátai és bajtársai szólították, a kötelék 4-es számú gépét vezette. A G-2-es a britek Hawk gyakorlógépéhez nagyon hasonlító G-4-es ősének tekinthető, és rendszerből történt kivonása után vásárolhatott belőlük az Újvidéki Repülőklub, melynek védnökségével létrejött a Stars.
Mürepülés mesterfokon
Az idén 43 éves Pista közel 2000 légi órájából 1400-at a Super Galebbel teljesített, amit nagyon szeretett, és amivel első sikereit aratta, mint a Jugoszláv Légierő hatgépes bemutató csapatának 4-es számú pilótája.
A G-4-es Super Galeb
A katasztrófában megsemmisült G-4-est 1989 decemberében adták át. Tavaly februári nagyjavítása óta az engedélyezett 1000-ből 146 órát repült. A Rolls-Royce Viper Mk 632-46-os hajtómü átvizsgálása 2007. július 30-án történt meg. A következőig kiszabott 740 órából a tragédiáig összesen 194 órát müködött. A típust megbízhatónak tartják, hiszen az 1983-ban beindult sorozatgyártás folyamán elkészült 85 db-ból - a mostani példány lezuhanásáig - baleset következtében egy semmisült meg. Az 1987-ben bekövetkezett katasztrófát, mely a gépet vezető életét követelte, pilótahiba okozta.
Rivolto katonai reptér, 2005 szeptember, háttérben a Super Galeb
A vizsgálat a hivatalos közlemény szerint megindult. A tényen azonban, hogy egy nagyszerü repülővel ismét kevesebb van közöttünk, sajnos nem lehet változtatni. Özvegyén, két árváján, családján és bajtársain kívül minden repülést is szerető gyászolja Pistát.
Kecskemét 2008 augusztus – „Bírod a repülést? Akkor szálljunk egyszer!”
Többet nem mondja a telefonba, hogy halljuk még egymást, többet nem írja az e-mail-ek végére, hogy még látjuk egymást, többet nem repülhet, vagy ahogy mindig mondta, szállhat vele senki sem. Csatlakozott a mennyei kötelékben repülőkhöz, akik azért adták életüket, hogy mi gyönyörködhessünk az égre rajzolt figurákban. Ég veled Pista! Egyszer biztos látjuk még egymást!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.