2024. 12. 28. szombat
Kamilla
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Raptorok harcát szimulálták

JETfly  |  2008. 10. 06., 20:37

Érdekes szimulációs gyakorlatról érkezett hír a közelmúltban, mely szerint egy tömeges, Tajvan elleni kínai légi offenzíva esetén, elegendő számú Szu-27-es képes lehet az amerikai F-22-es Raptorok legyőzésére. Az eddig is nyilvánvaló volt, hogy nincsenek legyőzhetetlen fegyverek. Amióta világ a világ, a harcászat mindig a hátrányok előnnyé fordításáról, vagy a különbségek ésszerű kihasználásáról szólt. A szimuláció során azt vizsgálták, hogy egy kínai invázió 72 darab Szu-27-ese (900db légiharc rakéta) ellen a hírtelen a válságövezetbe rendelt hat darab F-22-esnek (48db légiharc rakéta) milyen esélyei lehetnek.

Ahogy az ötvenes években a sebesség és csúcsmagasság frontján mérték fölényt, úgy tünt mindez el a késő hatvanas évek dél-ázsiai és közel-keleti hadszínterein, hogy átadja helyét a manőverező légiharc reneszánszának. Az ekkor megszülető és ma a világ légierejének még bő 80 százalékát adó negyedik generációs típusok közös jellemzője a korábbiakhoz képest némiképp szerényebb végsebesség mellett jelentkező nagyobb fokú manőverezőképesség, mind a kis- mind pedig a közepes magasságokon és sebességeken.

Érthető volt, hogy ezek után a fejlesztés a következő "rés" felé kereste útját, vagyis a lokátor-keresztmetszetet kellett csökkenteni, mert a még oly jól manőverező F-15-ös is szinte világít az ellenfél indikátor ernyőjén, akkora a visszaverő keresztmetszete.De ugyanakkor további szempont volt, hogy az addig csak a jóformán A-ból  B-be repülni képes F-117-esek helyett a leendő lopakodó a manőverezőképesség terén is fölényre tegyen szert a konkurens gépekkel szemben.

Végül pedig az immáron ötödik generációsnak nevezett szerkezet képes olyasmire is amire elődei egyáltalán nem, képes a hangsebességet jelentősen meghaladó mértékben repülni a hatalmas fogyasztású utánégetők alkalmazása nélkül. Így kellő tüzelőanyag mennyiséget figyelembe véve, a gép viszonylag rövid idő alatt, viszonylag nagy távolságokra képes eljutni.Mivel a Raptor egyéb, a kialakításából eredő un. „kiadódó” paraméterei is bámulatosak (csúcsmagasság 19800m, csúcssebesség 2400km/h), már csak az lehet a kérdés, hogyan lehet ezt a gépet a levegőben legyőzni?

Nos, erre keresték a választ a minap, mikor azt vizsgálták, egy kínai invázió 72 darab Szu-27-ese (900db légiharc rakéta) ellen a hírtelen a válságövezetbe rendelt hat darab F-22-esnek (48db légiharc rakéta) milyen esélyei lehetnek. Mielőtt az eredményeket néznénk, közbevethetjük: miért 72 darab Szu-27-es és miért csak 6 darab F-22-es? Honnan vannak ezek az induló adatok, hol a többi amerikai repülőgép, hol van a "szokásos" hatodik flotta közel száz darab gépe a Super Hornetektől kezdve a Prowlerek-ig vagy netán a vadonatúj Growlerekig bezárólag? A szimuláció arra a következtetésre jutott, hogy a Raptorok, az összes Szu-27-essel szembeni fölényüket kihasználva közel húsz darab Szu-27-es lelövésére lehetnek képesek, addig, míg a nagy számok törvénye értelmében néhány az amerikaiakon magát átverekedni képes Zsuravlik le nem lövi az összes légi-utántöltő gépet.Mivel az elmélet szerint átlagosan egyharmad tüzelőanyag kell a célpontig, egyharamad ég el a légiharc manőverei során, végül körülbelül egyharmadnyi kell a hazamenetelhez, ha ki lehet kényszeríteni, hogy az F-22-es a készletét intenzívebben fogyassza el, a pilótának vagy túl korán kell megszakítani a harcot, vagy katapultálnia kell.A tüzelőanyag is lehet fegyver, vagy fordítva: a légiharcrakéta mit sem ér, ha már csak a vészmaradék áll rendelkezésre.

Az eddig is ismert volt, hogy a Szu-27-esek hatalmas belső tüzelőanyagkészlettel rendelkeznek, nem volt véletlen az etióp-eritreai háborúban a Flanker fölénye a MiG-29 Fulcrummal szemben. A Szu-35-ösnél sem csak marketing okokból növelték meg ezt a belső kapacitást 11,3 tonnára, ráadásul még két PTB-2000-res póttartályt is függeszthet a felhasználó, tovább növelve az amúgy a levegőben is utántölthető gép hatalmas hatótávját.A Raptor összes tüzelőanyag mennyisége 11,2 tonna, ha a póttartályokat is használják, így viszont már nyugodtan fel lehet rakni a plusz négy darab AMRAAM-ot, hiszen a csökkentett észlelhetőségnek már "annyi" és így a gép harcértéke a másfélszeresére nő, ha csak a fegyverzet mennyiségét nézzük. És ezzel a kísérlet nem számol.Tömeges légi harctevékenység esetén ugyanis a csökkentett észlelhetőségnek kisebb a jelentősége, hiszen sokkal fontosabb, hogy a támadó gépekből minél többet tudjanak harcképtelenné tenni, mielőtt azok elérhetik céljukat.Ugyanilyen megfontolásból, egy esetleges F-22-essel szembekerülő ellenfél részéről elemi érdek, hogy ez a gép a kiváló képességeivel együtt legyen kénytelen mielőbb elhagyni a harcteret.

Mivel a szupercirkáló képesség sincs ingyen, a kis kétáramúságú F-119-es hajtómüvek fajlagos tüzelőanyag fogyasztása is jelentős mértékben növekszik a sebesség növekedésével, még az utánégető alkalmazása nélkül is, a gép a szinte hihetetlen 1,6-1,8 Mach értéket csak az egy feltöltéssel lerepülhető hatótávolság kevesebb, mint egyharmadán képes tartani.A gép egyedi képessége, hogy még a teljes tüzelőanyag mennyiség mellett is 1 felett van a tolóerő/tömeg aránya, az emelkedőképességét pedig még az is javítja, hogy a kiváló aerodinamikai kialakítás és a belső elhelyezésü függesztmény mellett a hajtómüvei a magasság növekedésével kisebb mértékben veszítenek a tolóerejükből, mint az ellenfél gépeié.A szupercirkáláshoz nélkülözhetetlen, hogy a hajtómüvek kilépő gázsebessége még utánégető nélkül is magasabb legyen, mint a gépet körüláramló közegé, ami 1,8 Machnál már elég komoly feladat, márpedig a gép képes erre a sebességre.Így nem véletlen, hogy a hajtómü turbinája előtti maximális hőmérséklet minden más gyártóénál magasabb, ezzel biztosítva, hogy a kilépő közeg jelentős belsőenergia-tartalékkal rendelkezik, mielőtt abból a fúvócsövön mozgási energia nem lesz.Az F-119-esnél, szupercirkálásnál a turbina előtti hőfok és az utánégetésnél mérhető hőfok közti különbség sokkal kisebb, mint egy negyedik generációs típusnál, továbbá a hajtómü tolóerő-maximuma nem a szokásos 1,1-1,2 Machnál, hanem a szupercirkálás csúcsán, Mach 1,85-nél jelentkezik. Értelemszerüen, itt még nincs is bekapcsolva a forszázs, ami közel Mach 2,6-ra gyorsíthatná a gépet, ha az szabályozható szívócsatornákkal és megfelelő belépőél kialakítással rendelkezne, ebből kiindulva, ez a gép jóval több kerozint éget el maximál üzemmódon, mint más repülőgépek, igaz kétszer akkora utazósebességnél.

Végső soron kijelenthetjük, hogy a jelenlegi egyetlen ötödik generációs gép elleni harc elméleti alapját a tüzelőanyag mennyiség vészmaradék alá szorítása kell, hogy adja, mivel minden más téren az F-22 még behozhatatlan előnyökkel bír. Egyelőre, ugyanis már keleten is épül az a repülőgép, mely megtörheti a Raptor hegemóniát…

Fotó: USAF és Temesvári Péter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.