A polgári repülésben is egyre fontosabb szerepet kapnak az új fejlesztések, amelyek a légitársaságok számára különféle költséghatékony megoldásokat kínálnak. Ez az igény elsősorban az utas-, illetve teherszállító, valamint a kisebb üzleti célokra kifejlesztett gépek területén óriási. Éppen ezért születtek meg a repülőgépek szárnyvégein kialakított ún. wingletek, amelyek – kevesebb üzemanyag-fogyasztás mellett – jelentős mértékű teljesítmény-növekedést eredményeztek. A legutóbb éppen egy ilyen, elliptikus formájú szárnyvégfül kísérleteit fejezték be a Cessna Citation X típuson.
A Cessna Aircraft Company, valamint a Textron Inc. néhány évvel ezelőtt kezdte el egy új winglet (szárnyvégfül) fejlesztését, amelynek eredményeképpen egy elliptikus kialakítású szárnyfelület született. Ezt az új változatot végül, az N750CX lajstromszámú, Cessna Citation X típusú kísérleti repülőgépre szerelték fel. A Federal Aviation Administration (FAA), azaz az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, utóbb engedélyt is adott az új winglet kipróbálására. 2007. szeptember 25-én, Wichita-ban, már sikeresen végrehajtották a Citation X-el az első kísérleti repülést. Mike Voigt és Scott Foster pilóták a Cessnával egy 90 perces repülés után rendben leszálltak. Ezután további berepülések következtek, amelyek során elvégezték a szilárdsági teszteket is. A kísérlet sorozat végül az idén ősszel (ebben a hónapban) teljes sikerrel befejeződött.
Megerősítést nyert, hogy ez az elliptikus winglet a repülőgép teljesítményét jelentős mértékben javítja. A repülőgép szárnyainak törővégein felhajlított felületek ugyanis jó aerodinamikai jellemzőkkel bírnak. Csökkentik a szárnyak végein keletkező légörvényeket, illetőleg jelentősen növelik a repülőgép által termelt ellenállást, hiszen több felhajtóerőt termelnek. Már most előre kiszámítható, hogy kb. 4-5 %-al kevesebb üzemanyagra lesz szükség a távolsági repüléseknél, miközben növekszik majd a sebesség, az emelkedőképesség, a hatótávolság, az utazómagasság, vagy akár a felszálló tömeg is. A wingletek előnye, hogy bizonyos régebbi típusokra utólag is ráépíthető, ami elsősorban a gazdaságosságra mindinkább törekvő légitársaságoknak egyre fontosabb szempont. De a szárnyvégfül, az újabb tervezésü gépeken, elsősorban szénszálas kompozit építésü szárnyaknál már szintén megtalálható. (Például: a Boeing 737NG utasszállítógépen, a Jak-130 gyakorlógépen stb.)
Előreláthatólag, 2009 júniusában adják ki a FAA hivatalos engedélyét, a „Citation X Elliptical Winglet” típusra. A Cessna üzleti célokra (business jet) gyártott közepes utasgépéből, 2006-ban, 307 darabot – a többi típussal együtt összesen 1239 példányt – állítottak szolgálatba szerte a világban.
A Cessna cég egyébként az 1927-es megalakulása óta már mintegy 190000 darab gépet gyártott le, amely önmagában is rekord mennyiségnek számít. Ráadásul a föld egyik legnagyobb – több mint 5000 darabból álló – flottájával pedig, a Citation típus büszkélkedhet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.