Az oldtimer repülőgépek esetében minden egyes alkalom, amikor felújítanak – mi több, repülésre alkalmassá tesznek – egy-egy masinát, mindig örvendetes hír a régi repülés híveinek. A legutóbb ismét Nagy-Britanniában – hosszú évek munkájával – állítottak helyre egy Spitfire vadászgépet, amely azért számít különleges példánynak, mivel az igencsak ritkaságszámba menő kétüléses változatok egyike. Jóllehet 2008. október 17-én sikeresen megtörtént az első repülése, a jelenlegi tulajdonosa, mégis eladásra kínálta fel a legendás gépet.
1944-ben, az SM520 lajstromjelü vadászrepülőgépet eredetileg együléses verziónak építették a brit Royal Air Force (RAF) számára. Ezt követően, 1944. október 23-án, a 33. Maintenance Unit állományába került. A II. világháború után, 1948-ban, eladták a Dél-Afrikai Légierő (South African Air Force – SAAF) részére. Az ottani szolgálatának története azonban ismeretlen számunkra. A gép darabjait Charles Church, az 1970-es években, Cape Townban, egy ócskavas telepen fedezte fel. Church ezután megvásárolta, és Angliába hazaszállította a maradványokat. Ezután ő kezdte el a teljes felújítást, melynek befejezését – az 1989-ben váratlanul bekövetkező halála miatt – már nem érhette meg. A gépet először Alan Dunkerley, majd tőle 2002 júniusában Paul Portelli vásárolta meg.
Az 1940-es évek végén a Vickers-Supermarine cégnél kis számban alakítottak át Spitfire gépeket kétüléses változatúra. Ezeket a gépeket többnyire Írországba és Hollandiába exportálták
A Spitfire restaurálása ezután ismét új lendületet kapott. Az oldtimer masinát ekkor már a Thruxton-i Classic Aero Engineeering (CAE) vette kezelésbe, ahol Bruce Ellis vezetésével fejezték be a visszamaradó munkákat. A nagyméretü Merlin 266-os motort a Gloucestershire-i bázisú Retro Track & Air generál-nagyjavította, míg a négylapátos légcsavarral a német Hoffman társaság foglalkozott. A teljes felújítás során történt a második ülés beépítése is, az eredeti Tr. 9-es konfiguráció szerint. Csak ez az egy munkafolyamat több mint két évet vett igénybe.
A motorpróbákat 2007 októberében végezték el, és végül a G-ILDA lajstromjelet kapott Spitfire Tr. 9-es, 2008. október 17-én, pénteken, helyi idő szerint 16 óra 05-kor, a Hampshire-i Thruxton repülőtérről emelkedhetett ismét a levegőbe. A 15 perces repülést Jonathan Whaley berepülőpilóta végezte el.
Mindeközben már napvilágot látott az a hír is, miszerint – a hosszú ideig tartó, alapos felújításon átesett masinát – Portelli úr máris értékesíteni kívánja. Az SM520-as jelü gép ára jelenleg 2 millió font (közel 3,5 millió USD), amelyben benne foglaltatik a légügyi hatóság repülési engedélye is.
A Rolls-Royce Merlin motorral felszerelt, és csodálatosan szép, elliptikus szárnyakkal ellátott Supermarine Spitfire vadászgép egy meghatározó jelképnek számít a brit repüléstörténetben. Változataiból összesen több mint 20000 db-ot gyártottak, ám napjainkra alig 50 példánya –a kétüléses verzióból mindössze hat – maradt repülőképes állapotban.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.