2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európában is piacra találhatnak a kínai harci gépek

JETfly  |  2008. 11. 25., 19:17

Az utóbbi években látványosan fejlődő kínai repülőipar egyik legérdekesebb példája a Hongdu Aviation Industry Group (HAIG) és az orosz Jakovlev tervezőiroda által közösen kifejlesztett L/JL-15-ös többfunkciós gyakorlógép. Ez a gép egy kiváló réskitöltő típus, hiszen egyszerre képes a korszerű vadászgépekre való felkészítés mellett, a korlátozott csapásmérő és elfogási feladatokra is, főleg olyan kis kiterjedésű államok alkotta térségekben, mint amilyen Kelet-Európa.

A külsőre a Jak-130-asra (és természetesen az olasz Aermacchi M-346-osra) erősen hasonlító, egyébként rendkívül esztétikus vonalvezetésü gép az ellenlábas Guizhou Aircraft Industry Co. (GAIC) által fejlesztett JL-9-est múlta felül, és került végül kiválasztásra a kínai légierő J-10-es és J-11-es pilótáinak kiképzésére.

A tenderben végül alulmaradó JL-9-es tulajdonképpen egy MiG-21U, amit tört nyilazású szárnnyal, egy kisméretü LERX-szel, osztott pótvezérsíkokkal és osztott beömlőkkel láttak el, miáltal az orr hagyományos kialakítású lett. Ennél jóval progresszívabb JL-15-ös hatalmas, a kínai CCTV adása szerint is az amerikai Super Hornet-ére hasonlító LERX-szel és "farkasfogas" belépőéllel rendelkezik, ami a fejlett FbW rendszerrel egyetemben 30-fokos állásszög elérését teszi lehetővé. A kisméretü hajtómüvekből a Jak-130-ashoz hasonlóan kettő áll rendelkezésre, de ezúttal utánégetővel, amely révén a gép a hangsebesség 1,4-szeresére és 16000 méteres csúcsmagasságra is képes.

A hajtómüveknél maradva az első gépbe még az ukrán eredetü ZMKB Progressz (Lotarjev) DV-2F volt szerelve, de a későbbi példányokon a szintén ukrán és szintén utánégetős Ivcsenko-Progressz AI-222K25F került beépítésre. Érdekes megemlíteni, hogy az orosz alapnak tekinthető Jak-130-as először szintén a ukrán-szlovák-orosz DV-2-esével repült, amelyet az ukrán AI-222-25 követett, természetesen mindkét esetben az F-utótag által jelölt utánégető nélkül.

A kiválóan mechanizált, enyhén nyilazott belépőélü szárny és a viszonylag nagy tolóerő révén a gép kis és közepes magasságon kiválóan manőverezhető. A fékszárny egyszeresen réselt kivitelü, ami kedvező le- illetve felszállási jellemzőket biztosít a gép számára.

Bár a ma már nagyobb részt NATO tagországokból álló régiónk az ázsiai nagyhatalom Kínától mind földrajzi, mind pedig katonapolitikai értelemben egyaránt távol esik, egynapon nem kizárt, hogy az egyre fejlettebb, de még mindig olcsónak mondható kínai hadiipar a mi térségünkben is megveti a lábát. Bár, ha Romániát és Albániát vesszük figyelembe, akkor ismét...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.