Az utóbbi években látványosan fejlődő kínai repülőipar egyik legérdekesebb példája a Hongdu Aviation Industry Group (HAIG) és az orosz Jakovlev tervezőiroda által közösen kifejlesztett L/JL-15-ös többfunkciós gyakorlógép. Ez a gép egy kiváló réskitöltő típus, hiszen egyszerre képes a korszerű vadászgépekre való felkészítés mellett, a korlátozott csapásmérő és elfogási feladatokra is, főleg olyan kis kiterjedésű államok alkotta térségekben, mint amilyen Kelet-Európa.
A külsőre a Jak-130-asra (és természetesen az olasz Aermacchi M-346-osra) erősen hasonlító, egyébként rendkívül esztétikus vonalvezetésü gép az ellenlábas Guizhou Aircraft Industry Co. (GAIC) által fejlesztett JL-9-est múlta felül, és került végül kiválasztásra a kínai légierő J-10-es és J-11-es pilótáinak kiképzésére.
A tenderben végül alulmaradó JL-9-es tulajdonképpen egy MiG-21U, amit tört nyilazású szárnnyal, egy kisméretü LERX-szel, osztott pótvezérsíkokkal és osztott beömlőkkel láttak el, miáltal az orr hagyományos kialakítású lett. Ennél jóval progresszívabb JL-15-ös hatalmas, a kínai CCTV adása szerint is az amerikai Super Hornet-ére hasonlító LERX-szel és "farkasfogas" belépőéllel rendelkezik, ami a fejlett FbW rendszerrel egyetemben 30-fokos állásszög elérését teszi lehetővé. A kisméretü hajtómüvekből a Jak-130-ashoz hasonlóan kettő áll rendelkezésre, de ezúttal utánégetővel, amely révén a gép a hangsebesség 1,4-szeresére és 16000 méteres csúcsmagasságra is képes.
A hajtómüveknél maradva az első gépbe még az ukrán eredetü ZMKB Progressz (Lotarjev) DV-2F volt szerelve, de a későbbi példányokon a szintén ukrán és szintén utánégetős Ivcsenko-Progressz AI-222K25F került beépítésre. Érdekes megemlíteni, hogy az orosz alapnak tekinthető Jak-130-as először szintén a ukrán-szlovák-orosz DV-2-esével repült, amelyet az ukrán AI-222-25 követett, természetesen mindkét esetben az F-utótag által jelölt utánégető nélkül.
A kiválóan mechanizált, enyhén nyilazott belépőélü szárny és a viszonylag nagy tolóerő révén a gép kis és közepes magasságon kiválóan manőverezhető. A fékszárny egyszeresen réselt kivitelü, ami kedvező le- illetve felszállási jellemzőket biztosít a gép számára.
Bár a ma már nagyobb részt NATO tagországokból álló régiónk az ázsiai nagyhatalom Kínától mind földrajzi, mind pedig katonapolitikai értelemben egyaránt távol esik, egynapon nem kizárt, hogy az egyre fejlettebb, de még mindig olcsónak mondható kínai hadiipar a mi térségünkben is megveti a lábát. Bár, ha Romániát és Albániát vesszük figyelembe, akkor ismét...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.