2008. november 27-e fontos dátum lesz a magyar polgári repülés történetében, hiszen ezen a napon – hosszú évtizedek után először – ismét légcsavaros utasszállító repülőgéppel gazdagodott a Malév flottája. A kanadai Bombardier repülőgépgyártó, gazdaságosan üzemeltethető Q400-as típusú, turbólégcsavaros repülőgépei váltják majd fel a Fokker F70-es és CRJ-200-as típusokból álló regionális útvonalakon használt gépparkot. Eleinte használt, majd új gépek érkeznek hazánkba, melyek fokozatosan átveszik majd a sugárhajtóműves típusok szerepkörét, a közép és hosszabb távú járatokon azonban változatlanul megmaradnak a Boeing 737NG repülőgépek.
A légitársaság pár hónappal ezelőtt jelentette be, hogy gazdaságossági okokból változtatni kíván gépparkján. A többlépcsős folyamat részeként megszüntetik a tengerentúli járatokat és eladják a nagy hatótávolságú Boeing 767-es utasszállítókat, ugyanakkor a regionális flottát is racionalizálják. A Malév eddig ugyanis kétféle sugárhajtású, kéthajtómüves géptípust, a Fokker F70-est és CRJ-200-ast egyaránt repültette a közeli országokba. Ezek azonban a magas üzemanyagárak miatt nem voltak gazdaságosan üzemeltetethetőek, így a némileg lassabb, de azonos távon hasonló terheléssel 30%-al kevesebbet fogyasztó turbólégcsavaros gépekkel kívánják őket lecserélni. A választás a kanadai Bombardier Q400-as, turbólégcsavaros gépekre esett, melyekből négy használt és négy új beszerzésére kötött 226 millió dolláros szerződést a légitársaság. Érdekesség, hogy a szovjet Iljusin IL-18-as légcsavaros, négyhajtómüves utasszállítók kivonása illetve teherszállító géppé való átalakítása óta csak sugárhajtómüves típusok repültek a Malév menetrendszerinti járatain. Az IL-18-asok egyébként 1989-ig szolgáltak, de a 70-es évek vége óta csak tehergépként üzemeltek.
A főleg közlekedési eszközök (mozdonyok, motorvonatok és repülőgépek) gyártásával foglalkozó, világszerte elismert kanadai cég különféle termékei számos országban teljesítenek szolgálatot. Érdemes megemlíteni, hogy a MÁV is vásárolt Bombardier gyártmányú Talent motorvonatokat, sőt a villamos mozdonyokra kiírt tendert is a kanadai cég TRAXX típusa nyerte el.
Most a Malév is belép a Bombardier gyártmányokat üzemeltetők sorába, hiszen a rövid és középtávú útvonalakra optimalizált, 72 utas szállítására alkalmas, maximum 2.400 km hatótávolságú Q400-as gépek feltehetően hosszú ideig meghatározóak lesznek az átalakuló légitársaság flottájában. A 667 km/óra végsebességü, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező Q400-asokkal a járatok menetideje csak néhány perccel lesz hosszabb az eddig megszokottnál. A kategóriájában legjobb típusként számon tartott Q400-as olyan egyedi technikai ún. ANVS (Active Noise and Vibration Suppression) zaj és rezgéscsökkentő rendszerrel van felszerelve, amely utaskényelmi szempontból különösen előnyös.
Kényelmes és korszerü kialakítású a belső tér. Az utasokat leginkább ez érdekli...
Az utasszállító gépet kétfős személyzet irányítja. Az fedélzeti munkát öt darab nagyfelbontású folyadékkristályos kijelző segíti. A repülőelektronikai rendszereket a Thales Avionics fejlesztette. A pilótafülkében megtalálható a dual rendszerü VHF rádió rendszer, S üzemmódú válaszadó, valamint vészhelyzeti lokátor is.
A navigációs rendszer tartalmaz időjárás radart, talajközelség figyelő-figyelmeztető rendszert és radar magasságmérőt is. A fedélzeten található GPS navigáció és az esetleges ütközésekre figyelmeztető TCAS II (traffic alert and collision avoidance system ) rendszer is. A Malév által megrendelt repülőgépek fedélzetén hetvenkét utast tudnak egyszerre szállítani két utasosztályon. A két utas- és egy szolgálati ajtó segítségével az utasok gyorsan tudnak fel- és leszállni a Q400 fedélzetéről. A repülőgép tizennégy köbméteres raktérrel rendelkezik.
A repülőgépet kettő a Pratt & Whitney Canada által szállított PW1 50A típusú turboprop hajtómüvek emelik a levegőbe, amelyek egyenkénti teljesítménye 3800 kilowatt. A teljes üzemanyag kapacitás több mint 6500 liter.
"A Malév a légiközlekedési iparág legújabb kihívásaira válaszul döntött a Q400-as típus bevezetése mellett regionális útvonalain. A Q400-as repülőgépek kulcsfontosságú szerepet kapnak a Malév flotta-átalakítási programjában. A rövid- és középtávú forgalomra ideális csendes, gyors, költséghatékony, valamint környezetbarát Q400-as légcsavaros repülőgépek a Malév utasainak kényelmét és a légitársaság hatékony müködését fogják a jövőben szolgálni." – jelentette ki Leonov Péter vezérigazgató a repülőgép érkezését követően Ferihegyen.
A Bombardier Q400-as flotta ez idáig több mint 1 millió repült óráját és 1,2 millió leszállását jegyezték be a fedélzeti naplókba. A típus iránti nagy igényt mutatja, hogy jelenleg több mint 300 megrendelés vár teljesítésre. A Malév a világon a 25. légitársaságként üzemelteti ezt a típust.
.
A Malév első, Bombardier Q400-as típusú turbólégcsavaros repülőgépének lajstromjele a HA-LQA lett. A müszaki és hatósági átvételt és a müszaki átrepülést követően az új típust a légitársaság a szükséges dokumentációs és repülésbiztonsági eljárások és gyakorlatok után fogja forgalomba állítani regionális útvonalain. A folyamatosan beérkező gépek a téli menetrendben már utasokkal a fedélzetükön fogják járni a környező országok repülőtereit.
Fotó: Malév és Bombardier
A jobb ügyfélélmény és kiszolgálás érdekében a Wizz Air változtatásokat vezetett be, hogy az utasok könnyebben hozzáférjenek az ügyfélszolgálathoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.