Az Ukrán Légierő Múzeuma egy nagyon fiatal intézmény, mely Kijev szívében mindössze alig több mint öt éve, 2003. szeptember 30.-án nyitotta meg kapuit a nagyközönségnek. Az elmúlt fél évtized alatt több mint 70 repülőeszközt sikerült beszerezniük mind az ukrán mind az orosz légierőtől. A Múzeumban megtalálhatóak a légierő, valamint a haditengerészet gépei és helikopterei de helyet szorítottak a civil repülőeszközök számára is. Tekintse meg fotógalériával bővített cikkünket erről a különleges értékeket bemutató gyűjteményről!
A Múzeum két részre van osztva, első részében a légierő gépei és helikopterei sorakoznak mögöttük, pedig a civil és veterán gépek kaptak helyet. Itt az ukrán légierő szinte összes régebben használt típusa megtalálható az An-2-től a MiG-29-ig.
Jak-40-es sor
A polgári gépeket gyürüszerüen helyezték el körben, közük egy gyönyörü állapotú Tu-104-es számít a legnagyobb különlegességnek. A sarkvidéki feladatokat ellátó Il-14-es mellett mely tavaly új festés kapott az Aeroflot elegáns gépei sorakoztak. Látható még egy Il-18 egy Il-62, Il-86 és valamint az Ukrán Cargo cég egyik Il-76-osa, mely egy kemény földet érés és selejtezés után került a Múzeum tulajdonába. Velük szemben álldogálnak a Malév által is sokáig használt Tu-134 és Tu-154-es típusú gépek.
A katonai gépek közül a legszebb látványt talán az oroszoktól kapott MiG-25RB nyújtotta
A gyüjteményt folyamatosan karbantartják a régi megkopott festésü gépeket fokozatosan felújítják. Az L-39-es a Szu-15TM a Szu-17UM a Szu-20-as a Szu-25-ös is már mind új köntösben láthatóak. Egy kis elkülönített részen találhatóak a helikopterek. A Mi-1-től a Mi-24-ig szinte minden helikopter megtalálható. amit a Mil gyár fejlesztett ki. A futár és harci helikopterekkel szemben látható a világ két legnagyobb helikoptere, a Mi-6 és a Mi-26.
A Mi-24 első változata a Mi-24A igazi kuriózumnak mondható
Hátrébb haladva elénk tárult a Múzeum másik része, ahol a haditengerészeti és a bombázó gépek foglaltak helyet. Itt található a híres Backfire-kollekció melyben három különböző Tu-22-es sorakozik egymás mellett. Szinte az összes Tupoljev gépet közúton szállították a helyi repterekről a Múzeumba. Mellettük a 2005-2006-ban ideszállított Tu-134UBL és a Tu-142M típusok láthatóak. Velük szemben az orosz haditengerészeti helyből felszálló (VTOL) Jak-38-asa kapott helyet mely szintén nem mindennapos látvány, mellette egy Berijev Be-12-es és a Kamov gyár Ka-25PL és Ka-27PL-je volt látható. A sorban látható még két darab Mi-14-es és egy Mi-8-as helikopter. A hátsó szekcióban több Jak-40-es gépet vettünk észe feltünően jó állapotban. Kiderült, hogy egy helyi légitársaság határozatlan ideig fogja itt tárolni a gépeit nem kis örömet okozva ezzel.
Még sok munka vár a Múzeum dolgozóira, mert még sok repülőt és helikoptert lehetett látni darabjaira szedve, hogy később összerakva és új festést kapva bemutathassák a nagyérdemünek. A Múzeumban kiállított gépek belülről is megtekinthetőek 100 hrivnya ellenében. Aki – hozzám hasonlóan – leginkább a keleti típusok iránt érdeklődik, annak csak ajánlani tudom kijevi Múzeum megtekintését. Nem fog csalódni…
A Múzeum megtekintése során nyújtott szakszerü idegenvezetésért ezúton fejezem ki köszönetemet az intézmény vezetőjének, Valerij Romanenkonak.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.