Izrael tervei között szerepel, hogy tovább erősíti légierejét, így a jelenleg még üzemben lévő, elsősorban kiképzésre és gyakorlásra alkalmazott régi A-4 könnyű bombázóit korszerűbb F-16-osokkal váltaná fel. Korábban azt a megoldást preferálták, hogy a kiöregedő Skyhawk flottát egy új kiképzőgéppel váltanák le, az új terv szerint azonban az A-4-esek még néhány évig üzemben maradnának, és öt év alatt fokozatosan váltanák fel őket az F-16-os harci gépek.
A jelek szerint tehát Izrael négy évtizedes szolgálat után búcsút int majd az amerikai A-4 Skyhawk könnyü bombázóknak. Az 1960-as és 70-es években több mint 200 darabot vásárolt belőle a zsidó állam, amiből 53-at vesztettek el az 1973-as háború során. Az azóta eltelt években a legtöbbet eladták vagy nyugdíjazták, és a maradék 22 darabot pilótaképzésre használták. Azonban, ezek közül több is balesetet szenvedett, a légierő szakértői szerint részben anyagfáradási okok miatt.
Izrael azért döntött anno az amerikai A-4-es bombázó mellett, mivel negyedannyiba került, mint az F-4 vadászbombázó, ugyanakkor támadó szerepkörben közel azonos képességekkel rendelkezett. Gyors, fordulékony és sokoldalúan bevethető típus, mely a pilóták elismerését is kivívta, nem véletlen tehát, hogy ilyen sokáig szolgálatban maradhatott
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.