2002.december 10.-én a Pratt & Whitney (P&W) átadta az ötszázadik C-17 Globemaster III repülőgépekhez használt F117 típusú hajtóművet az amerikai légierőnek(USAF).
A hajtómüvet ünnepélyes keretek között adták át a P&W szakemberei. Steve Perrey, az F117 hajtómü program vezetője nyilatkozatában kifejtette, hogy a C-17-es és F117-es program nagy büszkeség cégüknek. A repülőgépnek és a hajtómünek együtt kell megfelelni a megrendelő légierők igényeinek. A C-17-es fontos szereplője a terrorizmus elleni háborúnak, a különféle katonai akcióknak, gyakorlatoknak. A cég büszke, hogy termékével részese lehet ennek a rendszernek. Figyelemre méltó, hogy ezt a repülőt használják humanitárius célokra is. Operation Enduring Freedom hadmüvelet napjaiban afganisztáni településeket láttak el élelemmel, gyógyszerrel a Globemasterek. Ez is mutatja milyen sokoldalú ez a repülőgép.
A Pratt & Whitney egyedi F117-es hajtómüve a szíve a C-17-es repülőnek, folytatta nyilatkozatában Perrey úr. Az F117 a katonai változata a cég PW2000 típusú hajtómüvének, mellyel közel húsz éve repülnek a Boeing 757-es repülők, több mint 25 millió repült órával a hátuk mögött.
Perrey úr elismerte az F117 hajtómü-programban dolgozók munkáját.
-Együtt a partnereinkkel a United Airlinesnál, fenntartottuk a United san franciscoi és cégünk Cheshire-i hajtómü központjában egy teszt területet, ahol üzemeltetési próbákat végezhettek a megrendelők. Ez a karbantartási program lehetőséget nyújt a megrendelőknek, hogy észrevételeiket még a szállítás előtt közöljék velünk, fejezte be az F117 program vezetője.
Ebben az évben a C-17-esek hajtómüveinek karbantartási programja megkapta Az Awiaton Week Maintenance, Repair and Overhaul Award elismerését a kereskedelmi gyakorlatban használt módszerek katonai területen való alkalmazásáért.
Az amerikai légierő jelenleg 180 darab C-17 Globemastert üzemeltet. Mindegyik négy darab P&W F117-PW-100 hajtómüvel van felszerelve. Természetesen kisebb különbségek vannak a kereskedelmi légitársaságoknál használt PW2000-es hajtómü és az F117-es hajtómü között.
Az F117 egyedi sugár-fordító rendszerével rövid leszállási utat biztosít a repülőnek. Hajtómüvei segítségével tolatni, szük fordulásokat tud végrehajtani valamint magasabb sebességet tud elérni a Globemaster, mint a kereskedelmi légiforgalomban üzemeltetett Boeing 757-es. Az F117 hajtómüvek már túl vannak az 1.000.000. repült órán 1991. szeptemberi hadrendbe állításuk óta.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.