2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újabb problémák a Fulcrummal

JETfly  |  2009. 07. 22., 11:55

Három hónap alatt már másodszor veti alá tüzetes átvizsgálásnak India és Oroszország a MiG-29-es flottáit, mely a szerkezeti repedésekre irányul. Ez alkalommal a repülőgépek farok részében a korrózió által keletkezett repedéseket vizsgálták. Három hónappal ezelőtt Indiának a gépek más részein lévő, hasonló repedéseket kellett kivizsgálni. Oroszország annyira aggódott ez miatt, hogy leállították mind az összes 300 gépüket, és ezek közül 90-nél komoly korróziós problémákat találtak.

Mindezek ellenére, az indiai légierő a múlt évben a 78 darab MiG-29-esei közül az első hatot Oroszországba küldte egy nagyobb modernizációra. Ez körülbelül tízmillió dollárba fog kerülni gépenként, és a jelenlegi 25 éves élettartamot 40 évre hosszabbítja. Így az indiaiak úgy tervezik, hogy gépeiket a 2030-as évekig megtartják. Az indiai modernizációs program keretében a gépek képesek lesznek egy nagy hatótávolságú rakéta indítására, mely hasonló az AMRAAM-hez, amit az Egyesült Államok eladott Pakisztánnak. Ez azt jelenti, hogy a gép fázisvezérelt radart fog kapni. A MiG-29-es emellet egy modern kabint, légi utántöltési lehetőséget és egy csomó más apró trükkös dolgot is kap majd. Ez a modernizációs program tervezet nem lesz leállítva az újonnan kiderült korróziós problémák miatt.

A MiG-29-es 1983-ban állt orosz szolgálatba, mint egy válaszként az amerikai F-16-ra. Körülbelül 1600 darab készült belőle eddig, melyből 900 darabot exportáltak. India 1986-ban kapta az első MiG-29-esét, a szállítások folytatódtak az 1990-es évekig. A 22 tonnás repülőgép nagyjából összemérhető az F-16-ossal, de ez nagymértékben függ attól, hogy melyik típus melyik verziójáról beszélünk. Oroszország sok pénzt keres a gépek modernizációjával. Nem csak új elektronikát kapnak a gépek, de a sárkányszerkezetet is erősebbre építik. A MiG-29 eredetileg összesen 2500 repült órára lett tervezve. Abban az időben (korai 80-as évek) az oroszok úgy számolták, hogy a gépek száz óra körül repülnek évente. India majdnem kétszer ennyit repült velük, ezért most Oroszország felajánlotta, hogy rendbe teszi a gépek sárkányát úgy, hogy 4000 órát legyenek képesek repülni, több élettartam hosszabbításra vonatkozó modernizációt ígérve. Ez nem lesz könnyü, mivel hogy a MiG-29-es nem volt túl megbízható, és az idő előtti meghibásodásokkal is számolni kellett (mind mechanikai, mind elektromos). Összehasonlítva a nyugati gépekkel, mint például az F-16-os, a MiG-29-es csak körülbelül kétharmad részben bevethető. Noha a MiG-29 élettartamának meghosszabbítása a 2030-as évekig elméletben lehetséges, valójában ez igazi áttörés lenne az orosz repülőgépek képességeiben.

Mivel az indiai vadászflotta gyorsan öregszik, csak 29 vadász századuk van (kb. 24 gép minden századnál) a 45 helyett, amennyit szeretnének. Azonban modernizált vadászokkal a minőség egy bizonyos pontig helyettesítheti a mennyiséget. Valójában a nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéták és az elektronikai hadviselés növekvő térnyerésével, a harci gépek sebessége és manőverező képessége már kevésbé fontos, mint az elektronika, vagy a függeszthető rakéta típusa. A MiG-29 modernizációs program befejezésére még három évet kell várni. Ez nem fogja megoldani a gép hajtómü problémáját (túlságosan füstöl), de az oroszok megígérték, hogy a múltban előforduló tartalék alkatrész problémák többé nem fognak megismétlődni…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.