2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egységes európai égbolt, eukonform pilótajogosítás

JETfly  |  2009. 07. 24., 16:27

Az uniós csatlakozás óta egyre több ember számára fontos, hogy a megszerzett képesítése ne csak itthon legyen érvényes, elfogadott, hanem Európa valamennyi országában.

A pilóták már a csatlakozás előtt is arra törekedtek, hogy jogosításaik ne szabjanak határt a munkájuknak, hobbijuknak. Már valóban csak a formalitásokra várnak, hogy ez a kívánságuk megvalósuljon. A részletekről Bátori Lászlót, a Polgári Repülési Osztály vezetőjét kérdeztük.

– Mióta várnak arra a hazai pilóták, hogy itthon is bevezessék ezt a rendszert?– Már hosszú évek óta. Gyakorlatilag ez az FCL, Flight Crew Licence az első formájában 15 évvel ezelőtt jelent meg, amikor Magyarország még csak társult tagja volt a JAA-nak (Joint Aviation Authorities, európai légügyi hatóságok közössége).Az első és legfontosabb lépés, hogy ez jogszabályban megjelenjen itthon, s leváltsa a jelenleg ezzel foglalkozó 5/2001-es KÖVIM rendeletet. A tervezet elkészült, a szükséges szakmai egyeztetéseket is lefolytatták. Reményeink szerint a legrosszabb esetben is heteken belül meg kell jelennie az új rendeletnek.

A következő lépés a rendelet bevezetése lesz. Szerencsére nem kell a nulláról indulnunk, mert a  Légiközlekedési Igazgatóság már régóta foglalkozik a témával, és a szakszolgálati engedélyezés, valamint a kiképző szervezetek engedélyezése terén ennek a jogszabálynak bizonyos részleteit már alkalmazzuk is.

A jogszabálytervezet a megjelenés után 90 nappal lép hatályba, így három hónapos felkészülési időt biztosít az alkalmazáshoz a hatóságnak, a vállalkozásoknak és a pilótáknak. Nálunk ez abból áll, hogy az eljárásainkat hozzáigazítjuk ehhez a rendszerhez, s közben kiképezzük a leendő vizsgáztatókat.

A következő lépés, hogy a jelenleg engedéllyel rendelkező repülőiskolák, kiképző szervezetek munkáját kell áttekintenünk abból a szempontból, hogy mennyiben felel meg a jelenlegi tevékenységük ennek a standardnek. Illetve a szakszolgálati engedélyeket is át kell alakítani, mert más lesz a formátumuk.

– Kiknek kell különbözeti vizsgát tenniük?– Mivel az eljárásainkat évek óta igyekszünk harmonizálni, így nem feltétlenül jelent mindenkinek vizsgát a változás. A pilóták zömét nem érinti majd, és senki sem veszíti el a jogosítását. Ma a pilóta szakszolgálati engedély évente, illetve kétévente jár le, attól függően, hogy kereskedelmi vagy magán-pilótaengedélyről van szó. Ezután a jogosítások fognak lejárni. Tehát ha valakinek van müszerjogosítása, kétmotoros repülőre szóló jogosítása vagy kereskedelmi pilóta jogosítása, akkor ezek mind külön-külön járnak le, és egyenként kell majd őket meghosszabbítani. Valószínüleg azokat a jogosításokat, amelyeket nem használnak, a jövőben nem fogják meghosszabbítani a pilóták, mert az adminisztráción és a vizsgán túl a költségek is többszöröződnek.

Más követelményeket támasztunk a légitársaságok pilótáival szemben, mint amit a hobbipilótáktól várunk el. Már a korábbi ICAO-standard is jól elkülönítette ezt a két kategóriát. A legnagyobb változást az új rendelet életbelépésével a repülőiskolák és a kiképző szervezetek engedélyezésénél tapasztalhatjuk majd. A magánpilóta szakszolgálati engedélyek megszerzése érdekében folytatott képzéseknél egy ideje már a várható változások figyelembevételével történik szinte minden, így ezen a téren inkább csak adminisztrációs változások várhatók. A legnagyobb különbséget ott lehet majd észlelni, ahol a müszerrepülő, illetve a kereskedelmi jogosítás megszerzése érdekében oktatnak. Nekik kell sokkal szigorúbb követelményekkel szembenézniük. Nagy meglepetést persze ez sem jelent majd a számukra, hiszen a Légiközlekedési Igazgatóság már mindenkinek kiküldött egy kérdőívet, amelynek segítségével fel tudják mérni a tevékenységüket, illetve azt, hogy hol tartanak pillanatnyilag ahhoz képest, amit az új követelményrendszer ró rájuk. A harmadik nagy csoportba a légitársaságok pilótái tartoznak. Ők nemzetközi környezetben müködnek, a partnerek is folyamatosan ellenőrzik őket, így szinte már a gyakorlatban alkalmazzák mindezt. Bár jogilag egyelőre még nincs rá kötelezettségük, de valójában – de facto – a piaci környezetük okán ezeket az előírásokat követik.

Mindazonáltal nem lesz egyszerü az átállás, mivel közel 8000 szakszolgálati engedélyt kezelünk a légiutas-kísérőktől a sárkányrepülőkön át a légitársaságok pilótáiig. Terveink szerint ha megjelenik a jogszabály, akkor minden különösebb kérelem nélkül elkezdjük ezeknek az engedélyeknek az átsorolását, és mindenki megkapja az új engedélyét. Így nekik az első hosszabbításoknál kell majd azoknak a konkrét feltételeknek megfelelniük, amit ez a jogszabály előír.

– Várható-e, hogy ezáltal fajsúlyosabb lesz a  pilótaengedély?– Mindenképpen, hiszen nehéz lenne tagadni, hogy az utóbbi időben kicsit felhígult ez a tevékenység. Ennek részben az volt az oka, hogy a Légügyi Hatóság is csak korlátozott létszámban tudott ezzel foglalkozni. Ez szerencsére jó irányban változott, jelentős létszámfejlesztések voltak. Az is tény, hogy az előírások és a jogszabályok terén is akadtak hiányosságok. Remélhetőleg az új miniszteri rendeletnek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk müködni, és ezt a problémát a gyökerénél, a képzéseknél tudjuk megragadni, ami repülésbiztonsági szempontból fontos. A képzési tevékenység engedélyezésére a jelenlegi jogszabály nem ír elő részletes feltételeket, ám ezután egyfajta természetes szelekciót jelent, hogy csak azok a képzőhelyek maradhatnak talpon, ahol a kiképzést a megnövekedett követelmények szerint végzik.– Ezzel megszünik a nemzetközi szakszolgálati turizmus, hiszen itthon is meg lehet majd szerezni a jogosítást…– Részben, mivel azok az európai országok tudják majd fogadni a pilótáinkat, ahol az FCL-t alkalmazzák, de a tengerentúli országok zömében ezután is szükség lesz különbözeti vizsgára.

– Mikortól várható, hogy az első megerősítő vizsgára sor kerül?– Mindennek az alapja a jogszabály. Mi már nagyon várjuk, hogy megjelenjen. Számításaink szerint a tél folyamán kezdődnek az elméleti vizsgák. Ezeknek a kérdésbankját már megkaptuk a JAA-től. Ugyanazokat a kérdéseket fogjuk feltenni, mint kollégáink Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy éppen Belgiumban. A gyakorlati vizsgák a szakszolgálati engedélyek lejártából fakadóan a jövő tavaszra várhatóak. A müszerrepülő oktatáshoz használt szimulátorok cserére szorulnak majd, de bizonyára sok iskola vállalja a beruházással járó költségeket a fennmaradás érdekében. A típusjogosítások esetében marad az eredeti gyakorlat, és a már jól bejáratott helyszíneken, vizsgaközpontokban veszik igénybe a szimulátorokat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.