A PZL Swidnik lengyel helikoptergyártó cég bemutatta két új helikopterét, amelyet a nagy népszerűségnek örvendő, W-3 Sokol többcélú helikopter alapjain hoztak létre. A Sokol-2 több területen azonosságot mutat elődjével a W-3 típussal, azonban mindemellett szembetűnő különbségek is mutatkoznak. A Sokol-2 ötlapátos főrotort, valamint négylapátos farokrotort kap. A helikopter maghajtását illetően jelenleg két hajtómű; az LHTEC T800-as, illetve a Turbomeca Ardiden típusok közül kerülhet ki a befutó, amelynek köszönhetően lényegesen javul a helikopter teljesítménye. Mindezek mellett egy úgynevezett „üveg” pilótafülke – „glass cockpit” – kerül kialakításra, valamint robotpilótát építenek be az új típusba.
A helikopter maximális felszálló tömege 7 tonna, amelyből 2,7 tonna lehet a hasznos teher. A gép 870 km-es távolságra képes elrepülni, 280 km/órás utazósebességet tartva. A cég információi szerint a típus tesztjei 2011-ben kezdődhetnek meg.
Az SW-5 típus szintén a Sokol alapjain kerül kialakításra, amely jelenleg még a tervezés fázisában van. Az SW-5-ös maximális felszálló tömege a tervek szerint 7,5 tonna lesz. A helikopter hátsó részén egy lenyitható rámpa kerül kialakításra, valamint behúzható fütómüvel tervezik ellátni. A gép 3,2 tonna hasznos terhet képes elszállítani, míg a hatótávolsága 925 km. A helikopter maximális sebessége a tervek alapján 320 km/óra.
SW-5 a tervezőasztalon; lenyitható rámpa, behúzható futómü
A helikopter szállító konfigurációban 14 katona szállítására alkalmas teljes felszereléssel, míg kutató-mentő feladatra felkészítve 9 hordágyat lehet a helikopter belsejében elhelyezni. A további változatokat rakéták indítására alkalmas pilonokkal szerelik fel, külön változatot terveznek a különleges erők támogatására, az elektronikai hadviselésre, tengeri őrjárati feladatokra, vízfelszín alatti vagy földi célok támadásához torpedók, illetve levegő-föld rakétákkal is felfegyverezhetik a helikoptereket.
A PZL Swidnik a helikopterek polgári változatának kialakítását is tervezi. Tizennyolc utas szállítása lehetséges, de lehetséges egy VIP kialakítás is. Ebben az esetben hat fő szállítására nyílna lehetőség kényelmes körülmények között. Számításba jöhet még a típus légi taxi szerepkörben éppen úgy, mint sürgősségi mentő-, tüzoltó- és kutató-mentő feladatkörökben.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.