2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Eltűnt. 1945.02.19. Esztergom

JETfly  |  2009. 11. 30., 10:32

Hasonló, rövid bejegyzés szerepel azoknak a pilótáknak a személyi kartonján, akik nem tértek vissza az utolsó harc feladatról. Azon magyar pilóták esetében, akik egy ideig eltűntként szerepeltek a nyilvántartásokban és később hazatértek, egy kalandos és szerencsés történetet jelent, azoknak azonban, akik soha nem kerültek elő, ez legtöbbször a hősi halált.

A hozzátartozóknak ezzel kezdetét vette a sok évtizedes reménykedés, és a várakozás. 1945. február 19-én a magyar 101. Vadászrepülő Ezred 7. százada, és a német 51. Vadászrepülő Ezred 7. százada bevetésre került Esztergom környékén. A magyar és a német kötelék is összecsapott a szovjet vadászrepülő egységekkel. Ekkor a szovjet 5. Légi Hadsereg 73., 85., és 173. Gárda Ezrede, a Garam környéki harcok légi fedezetét látta el. A kialakult légi csatában két magyar, és egy német repülőgépet lőttek le a szovjet vadászok. Három ász pilóta igényelt légi győzelmet Fedor Alekszejevics Sznyegirev főhadnagy Belától nyugatra, és Karvától északra, Georgij Nyikolájevics Melnyickíj főhadnagy Nyergesújfalu és Köbölkút között, és Vlagyimír Nyikolájevics Ljuszin főhadnagy Esztergomnál lőtt le egy Me-109-est. Willi Fuchs törzsőrmester gépe a Garam-folyónál zuhant le, egy magyar vadászgép Esztergomnál kényszerleszállást hajtott végre, és Horváth György hadnagynak gépével együtt nyoma veszett. A 101. Vadászrepülő Ezred 5/1945 számú parancsa eltüntként jelenti a 23 éves pilótát, akinek további sorsáról soha semmilyen hír nem érkezett.

2009. október 25-én a Szlovák Köztársaság területén fekvő Búcs község mellett egy repülőgép roncsainak feltárása során a Magyar Királyi Honvéd Légierőben rendszeresített hadnagyi váll-lapok kerültek elő, ezért 2009. október 27-én értesítették Punka Györgyöt a Magyar Roncskutató Egyesület repüléstörténészét, és Magó Károly zászlóst, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, Szolnoki Repülő Múzeum munkatársát, hogy egy magyar pilóta nyughelye került elő. Abból a célból, hogy mindkét ország hatályos törvényei betartásra kerüljenek a munkálatok során, felkérés érkezett, hogy megfigyelőként, és tanácsadóként vegyenek részt a feltárásban. A magyar és a szlovák fél első találkozóján egyeztetés történt a szükséges feladatokról. A kiemelési, és exhumálási munkálatokhoz szükséges engedélyeket a Szlovák Köztársaságban Zsákovics László a Military Historical Museum exhumálási engedéllyel rendelkező szakembere intézte, a magyar fél pedig vállalta, hogy kideríti a megtalált pilóta valószínüsíthető személyazonosságát. Első lépésként a HM HIM Központi Irattár rendelkezésünkre bocsátotta a magyar katonai nyilvántartások személyi, vagy veszteségi kartonjait. Ezek alapján hadnagyi rendfokozattal, Esztergom légterében egyedül Horváth György hadnagy tünt el 1945. február 19-én. Az emberi maradványok előkerülési helye Esztergomtól légvonalban 15 kilométerre fekszik. A személyi, vagy veszteségi kartonok alapján az emberi maradványok előkerülési helyétől legközelebbre másik hadnagyi rendfokozattal rendelkező pilótát, Jencs Zoltán hadnagyot jelentik eltüntnek, aki 1944. december 10-én tünt el Székesfehérvár légterében, de ez légvonalban 70 kilométerre esik a most feltárt roncsoktól, ezért valószínüsíthető, hogy Horváth György hadnagy földi maradványai kerültek elő. Magó Károly zászlós kutatta fel Horváth György rokonait, és tájékoztatta a családot, hogy az előkerült bizonyítékok, és a korabeli dokumentumok alapján valószínüsíthető, hogy a háborúban eltünt rokonuk nyughelye került elő Szlovákiában.

 

2009. november 16-án kezdődött el a feltárás, és exhumálás, mely régészeti módszerekkel, került végrehajtásra. A feltárás során az őstalajban látható becsapódási kráter teljes feltárásra került. Mivel az emberi maradványok a gép roncsai között voltak, a kiemelt 35-40 köbméter föld maradéktalanul átrostálásra került, így emberi maradványok nem maradtak a repülőroncs kráterében. A sikeres munkálatok befejezése után egy sírcsokor lett elhelyezve a gödör alján, és egy perces néma csenddel tisztelegtek a kutatók az eltünt pilóta emléke előtt.

Az előkerült földi maradványokat Dr. Magyar Lóránt igazságügyi orvosszakértő átvizsgálta, és megállapította, hogy az előkerült csontok igen nagy valószínüséggel egy 20-25 éves, felnőtt korú férfitől származnak. A csontmaradványok állapota típusosan a II. Világháborúban elhunyt holttestek állapotának megfelelő. A maradványokból DNS vizsgálatra történő mintavétel megkísérelhető a személyazonosság megerősítésének érdekében.

2009. november 19-én a hozzátartozók megtekintették a kiemelés helyszínét, az előkerült leleteket, és az emberi maradványokat, és az elvégzett munkálatokkal kapcsolatban elismeréssel nyilatkoztak. A család kérése, hogy az emberi maradványok kerüljenek haza Magyarországra, továbbá kérik, hogy kerüljön elvégzésre a DNS vizsgálat, amennyiben a maradványok állapota lehetővé teszi.A munkálatok befejezése után a földi maradványokat a szlovákiai hadisírgondozó iroda képviselője átvette, és tájékoztatta a magyar kutatókat, hogy az emberi maradványokkal kapcsolatos munkákat alaposnak, és szakmailag felkészültnek minősítette. Ez volt az első eset, hogy II. világháborúban eltünt magyar pilóta nyughelye feltárásra került külföldön.

A szovjet pilóták győzelmi jelentéseikben szereplő helyszínek alapján valószínü, hogy a 13 légi győzelmes Fedor Alekszejevics Sznyegirev főhadnagy lőtte le Horváth György hadnagy gépét, mert Karvától északra igényelte egy Me-109-es lelövését. A megtalálás helyszíne, Búcs, Karvától 4 kilométerre fekszik északra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.