Az egyik legnehezebb és legnagyobb gyakorlatot megkövetelő feladat a pilóták számára a légi utántöltés. Fokozottan igaz ez a helikopterpilóták számára, akik ritkábban hajtanak végre ilyen feladatot. Emellett egy merev szárnyú repülőgépet forgószárnyassal hátulról megközelíteni, majd néhány méterről farokról kísérni, beletalálni a töltőcsonkba… szóval nem egyszerű feladat.
Mindezek tetejébe, még rendkívül veszélyes is, hiszen a tanker mögött, és főleg alatta turbulens áramlás uralkodik. Merevszárnyassal sem öröm ebbe kerülni, de nem feltétlenül életveszélyes. A helikopter számára viszont rendkívül veszélyes, az esetek nagy többségében végzetes, ha ilyen intenzitású turbulenciába kerül. A helikopter forgószárnylapátjai egy síkban futnak, vagy inkább egy tetejére állított kúp palástját rajzolják az égre. Ha ez a forgószárnykúp megbomlik, az a lapátok töréséhez, a helikopter törzsébe csapódáshoz vezethet.
Nem túl gyakran, de többször feljegyeztek hasonló repeseményeket, melyek tipikusan akkor következtek be, amikor a botkormány intenzív hasra húzását intenzív előrenyomása követte. Az afganisztáni háborúban is több Mi-24 – es harci helikopterrel előfordult, hogy a lapát levágta az operátor kabinjának tetejét tipikusan ebből a reptechnikai hibából adódóan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.