2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Égi díszelgés

JETfly  |  2010. 06. 28., 09:58

A nagy honvédő háborúban aratott győzelem 65. évfordulójának alkalmából katonai díszszemlét rendeztek, mely hagyományosan 10 órakor, a Szpasszkaja toronyóra jelzésével vette kezdetét. A Vörös téren az orosz haderő több ezer katonája, valamint a különböző harcjárművek, harckocsik, légvédelmi eszközök és ballisztikus rakéták vonultak fel. A parádé leglátványosabb eleme természetesen a légi bemutató volt, összesen 127 helikopter és repülőgép húzott át a Vörös tér felett.

A megemlékezésHabár a II. világháború hatalmas károkat okozott minden részt vevő országnak, mégis vitathatatlan, hogy a legnagyobb veszteségeket a Szovjet­unió szenvedte el. Az akkori ifjabb korosztályból oly sokan haltak meg, hogy ennek hatása mind a mai napig érezhető az országban. Ezért természetes, hogy a győzelem napja, vagyis május 9-e továbbra is az egyik legnagyobb ünnepnek számít. 1991-ig minden évben nagy katonai díszszemlével emlékeztek meg az eseményről, a Szovjetunió felbomlását követően azonban ez a hagyomány megszakadt.

A 63. évfordulón, vagyis 2008-ban hosszú szünet után felélesztették a tradíciót, Oroszországban ismét katonai parádét tartottak a Vörös téren, melyet légi díszelgéssel is egybekötöttek. Akkor mindössze 32 repülőeszköz vett részt a bemutatón, 2009-ben már 69 helikopter és repülőgép húzott el a moszkvai közönség felett. 2010-ben még nagyobb számban mutatkoztak be a levegőben a katonai repülőeszközök, 33 forgószárnyas és 94 merevszárnyú repülőgép tette még impozánsabbá a légi díszelgést.

A parádéra a harcokban egykor részt vett 3000 veterán is meghívást kapott. Szintén a rendezvény színvonalát emelte, hogy számos politikai vezető is megjelent a díszvendégek között, például Kínából és Izraelből.

A felkészülésEgy ilyen méretü légi díszelgés esetén nagyon komoly felkészülésre van szükség. Még április elején a kijelölt repülőeszközök több Moszkvához közeli repülőtérre települtek át. A kiképzési repülések április 9-én kezdődtek meg, ennek során egy közeli város, Alabino felett gyakorlatoztak, a Vörös térihez hasonló körülményeknek megfelelően. Itt tartották a földi alakulatok és haditechnikai eszközök főpróbáját is. A rossz idő több esetben is hátráltatta a felkészülést, számos repülés elmaradt. A megfelelő látótávolság elengedhetetlen volt a felkészüléshez, hogy a 127 repülőeszköz szoros kötelékben repülhessen, ahogy majd Moszkva felett is át kell húzniuk.Az Alabinóban végrehajtott áprilisi intenzív gyakorlatozást követően május 4-én és 6-án a főváros felett is végeztek kiképzőrepülést, hogy megbizonyosodjanak a felkészülés alaposságáról.

SzervezésA különböző kategóriájú repülőeszközök eltérő tulajdonságai miatt megfelelő módon kellett elhelyezni azokat a repülőtereken. A helikoptereket ugyanis Moszkvához közelebb kellett telepíteni, míg a hadászati bombázóknak több idő és nagyobb légtér volt szükséges, hogy a kívánt alakzatba rendeződjenek. A bombázókat, légi utántöltő és szállító repülőgépeket három repülőtéren helyezték. Ezen gépek némelyike 500 km-t is megtett a levegőben, mire a lipecki bázishoz ért, ahol a vadászgépek települtek. Ezt követően a repülőtér felett a díszszemlének megfelelő rendben repültek át 500 m magasan, majd a 34 vadászgép is felszállt, hogy csatlakozzanak. Megfelelő alakzatba rendeződtek, egy elnyújtott oszlopban több mint 800 km-t repültek az Alabinóban lévő gyakorlóterületig vagy később a Vörös térig. A kisebb hatótávolságú csatarepülőgépek csak az utolsó kilométereken soroltak be a kötelékbe, közvetlenül a Vörös tér előtt. A helyzetet jól szemlélteti, hogy a legelső repülőgép 8 órakor szállt fel, azonban csak 11-kor húzott át a Vörös tér felett a bemutató napján.

A díszszemlén részt vett gépeket a következő elosztásban telepítették szét a repülőtereken:

Kubinka: 33 helikopter, hat Szu-25-ös, négy MiG-29-es, öt Szu-27-es;Lipeck: 12 Szu-27-es, négy Szu-24-es, két Szu-34-es, tíz MiG-29-es, négy Jak-130-as, négy MiG-31-es;Szescsa: Il-80-as, A-50-es, An-124-esCskalovszkij: 11 Szu-25-ös, 12 MiG-29-es;Sajkovka: hat Tu-22M3-as;Engels: négy Tu-95SzM, négy Tu-160-as, három Il-78-as.

A felsorolt repülőeszközökön kívül azonban még több gép volt a levegőben a felszállásokat követően. Ugyanis minden típusból egy-két tartalékot is beterveztek. Ezek együtt repültek a többiekkel, és csak közvetlenül Moszkva elérése előtt váltak ki a kötelékből. Ha valamelyik díszelgésre kijelölt gép meghibásodott volna, ezeknek kellett volna helyettesíteni.

A díszszemleA meteorológiai előrejelzés nem kecsegtetett sok jóval május 9-re. Mindent megtettek, hogy mégis jól sikerüljön a légi díszelgés, ezért az orosz légierő tíz speciális vegyszerekkel feltöltött szállítógépet vetett be. Áldásos tevékenységüknek köszönhetően a Moszkva környéki felhőkből még azelőtt kihullott a csapadék, mielőtt a fővárost elérhették volna. A parádét ezért nem zavarta meg a rossz idő, derült égbolt fogadta a nézőket és persze a repülőgépeket is.

A tiszta kék égen a katonai parádé 10 órakor kezdődött a zászlók felvonultatásával, csapatszemlével és Medvegyev elnök beszédével. Az orosz föderáció himnuszának dallamai után kb. 10 500 katona menetelt végig a Vörös téren, őket kb. 1000 külföldről érkezett katona követte többek közt Lengyelországból, Nagy-Britanniából és az Egyesült Államokból. A földi bemutató befejezéseként 161 haditechnikai eszköz gördült végig.

A kötelékekA repülőeszközök részvétele 11 órakor kezdődött. A nyitó alakzatban tíz Mi-8-as helikopter érkezett be Oroszország és különböző katonai alakulatok zászlaival. Ezután hat Mi-28-as, valamint hat Mi-24-es harci helikopter következett, majd a világ legnagyobb hadrendben álló forgószárnyasa, a Mi-26-os repült be, melyet négy Mi-8-as kísért. A helikopterek részlegének zárásaként a Kamov tervezőiroda koaxiális rotorelrendezésü forgószárnyasokból álló alakzata repült. A díszszemle nézői két-két Ka-27-es tengerészeti, valamint Ka-50-es Fekete Cápa és Ka-52 Aligátor harci helikoptereket láthatott.

A díszszemle évfordulójára igen látványos elemet találtak ki, mivel egy kötelékben 11 MiG-29-es és ugyanennyi Szu-25-ös a 65-ös számot formálta meg. A két eltérő típusból álló formáció egymás mellett tartása minden bizonnyal igen kemény felkészülést igényelt a pilóták részéről. Megmutatták, hogy Oroszországban milyen jól képzett repülőgép-vezetők vannak.

Ezt követően már a nagyobb repülőgépek tettek szintén mély benyomást a nézőkre. Ennek kezdeteként egy hatalmas An-124-es húzott át négy Szu-27-es kíséretében. Harminc másodperces időközönként ezután egy Il-80-as repülőgép-fedélzeti harcálláspont és négy MiG-29-es jelent meg a tér felett, majd egy A-50-es légtérellenőrző, négy Szu-27-essel a szárnyai mellett és mögött. Egy Il-78-as tanker két Szu-24-essel imitált légi üzemanyag-felvételt hajtott végre, azok a kiengedett tankolócsövekhez közel repültek. A hármas formációnak négy új Jak-130-as adta a kíséretet.A hadászati bombázóerők nyitóképeként három Tu-95MSz dübörgött be fülsiketítő zajjal a tér fölé, melyek után egy Il-78-as és egy újabb Tu-95MSz repült légi tankoláshoz hasonló formációban. A két gép látványát négy MiG-29-es egészítette ki. A Tu-160-asokból három képviseltette magát egy kötelékben, egy negyedik pedig ismét csak egy Il-78-as mögött repült annak tankolócsöve közelében. A két nagyméretü géphez négy szintén tekintélyes megjelenésü MiG-31-es vadászgép zárkózott fel. A bombázók bemutatóját hat Tu-22M3-as zárta, ezek két hármas köteléke egy ötágú csillagot formázott meg.

A díszszemle végül impozáns vadászdemonstrációval zárult. Egy alakzatba rendeződve két Szu-34-es, két Szu-24-es, négy Szu-27-es és két MiG-29-es repült át. Majd a Russzkije Vityazi és a Sztrizsi bemutató csoport négy MiG-29-ese és öt Szu-27-ese által alkotott vegyes kötelék gyönyörködtette a nézőket. A Vörös térre beérkezésükkor infracsapdák kilövésével tették még látványosabbá a bemutatót. A hétperces légi díszelgés záróakkordjaként hat Szu-25-ös az orosz nemzeti színeket rajzolta a kék égre a füstgenerátorokkal.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.