2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy nehéz nap a szolnoki EJE táborban

JETfly  |  2003. 02. 20., 13:48

Hideg februári reggel, öt óra. Kicsit dideregve várom útitársaimat. Szerencsére nem késnek és már a jó meleg autóba ülünk és suhanunk úti célunk Szolnok felé. Felhő nincs az égen, a telihold teljesen bevilágítja a havas földet a külső hőmérséklet -20 Celsius.

Miért is keltünk ma ilyen korán, miért mozdulunk ki a fütött lakásból? Ejtőernyőzni megyünk, ezért mindig érdemes elindulni. A szolnoki repülőtér ejtőernyős épületében már ismerős arcokkal találkozunk. Eligazítás háromnegyed hétkor, így még van idő egy meleg kávé mellett pár percet beszélgetni. Az eligazításon ismertetik az e napi tervet és fényderül, miért is fontos, hogy ma itt vagyunk. Most kezdődik az éves kiképzés. Taszári, szentkirályszadjai, kecskeméti és a házigazda ejései mellett hajózókat is felfedezek a sorok között. Ők az első ejtőernyős kiképzésükön vesznek részt. Milyen rutinra tettek szert pár nap alatt, hamarosan már bizonyíthatják is. Rövid pakolás után indul a járat a zónába. Az utazás nem nélkülözheti az élményeket, sztorikat. Ejtőernyősök, helikopteresek, szállító repülősök, egy nagy család. A nevető arcok, humoros történetek feledtetik kicsit a reggeli fáradtságot.

A zónába érkezve gyorsan pakol mindenki. Előkerülnek a mai nap egyik legfontosabb résztvevői az ejtőernyők, majd az üzemhez szükséges eszközök. Jó időnk van. Megfelelő a felhő alap valamint kellemes 4-5 m/s-os szél van. A távolba már hallani az ugrások másik elengedhetetlen résztvevőjének, a Mi-8-as helikopternek hangját. Az első felszállásba beosztott ugrók már felszerelkeztek. Hátukon az RS-4/4-es gyakorló ernyő, hasukon a BE-8/SL mentőernyő, a fejükön az elengedhetetlen bukósisak. A felszerelő parancsnok ellenőrzi le az ugrók felszerelését. Itt megengedhetetlen a tévedés.

A Hip már a gurulón keveri a havas hideg levegőt. Gyorsan elfoglaljuk a helyünket a gép belsejében és már emelkedünk is. A magasság 200 méter. Az ugrató-parancsnok egyenként akasztja be a bekötő köteleket és néhány bátorító szó után előre megy és előkészíti a célszalagokat. Érezhető a feszültség a fedélzeten. Nem semmi feladatra vállalkoztak ezek a férfiak és egy hölgy. Talán a legnehezebbre. Önmagukat kell legyőzni, hogy teljesítsék feladatukat. Eddig azt tanulták, és a szerint dolgoztak, hogy a repülőt csak a legvégső esetben hagyják el a levegőben. Most minden jól müködik, jó ütemben emelkedünk az ugrási magasságra és mégis pár percen belül kiugranak a helikopterből. Miért? Most talán egyikük sem tudná a pontos választ, de az ernyő életet menthet. Bármelyik repülő, helikopter kerülhet olyan helyzetben, hogy már csak egy lehetőség van a fedélzeten tartózkodók életének megmentésére, az ejtőernyős ugrás. Abban a pillanatban jó barát lesz az ejtőernyő.

A magasságmérő mutatója jelzi, elértük a 600 méteres magasságot. Nyílik az ajtó. Először a célszalagok hagyják el a fedélzetet. A csapat kész. Mit kell tennem a kiugrás után, hogyan irányítsam magam, hogy a cél közelében érjek földet? Mindenki végig pörgeti magában ezeket a kérdéseket és az elméleti felkészülés alatt tanult válaszokat. Most a gyakorlatban kell a tanultakat végrehajtani. Nehéz, de sikerülni fog. Egymás után ugranak ki a pár napra ejtőernyőssé vált hajózók és bomlanak ki az ernyők. Pár perces ereszkedés után kisebb-nagyobb távolságra landolnak a kijelölt területre. Sikerült. Megcsináltam. Mondja magában büszkén mindenki és készül a következő ugráshoz.

A helikopter tovább emelkedik. 1200 méter a következő állomás. Innen már a tapasztaltak ugranak. Ők várják azt a pillanatot, amikor kinyílik az ajtó, és ugrani kell. Most sem időztek sokat a fedélzeten. Egymás után hagyják el a fedélzetet, hogy élvezzék az ejtőernyőzés szépségét.

A helikopter kiürült. Már csak a bekötőkötelek és az ugrató-parancsnok, aki most nem ugrott ki, emlékeztetnek arra, hogy pár perccel korábban még ejtőernyősök ültek a padokon.

A Mi-8-as visszatér kiindulási helyére, hogy újabb ejtőernyősök emelkedhessenek föl vele.

Köszönöm a segítségét Hegyi László őrnagy úrnak, valamint a szolnoki ejtőernyős tábor vendégszeretetét!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.