Az ukrán Antonov An-225 Mrija óriás teherszállító repülőgép mindössze egyetlen repülőképes példányban létezik, elképesztő méreteit és hatalmas teljesítményét tekintve számos rekord fűződik a nevéhez, melyek a Guiness Rekordok könyvébe is bekerültek. A rekordok sora ismét bővült, hiszen a repülő monstrum ezúttal olyan hosszúságú szélerőmű lapátokat szállított, ami a többi repülőgép számára csak álom marad.
Az ukrán óriást eredetileg ürsiklók továbbítására szánták, de a Szovjetunió felbomlása és a szovjet ürsiklóprogram leállítása következtében hosszú időre feledésbe merült a típus. A nehéz terhek légi szállítására szakosodott Antonov Airlines azonban fantáziát látott az An-225-ösben, és ismét repülőképes állapotba hozta a gépet, ami a nemzetközi légi alkalmassági engedély megszerzése után megkezdte küldetését. 2002 óta a világ számos pontjára juttatta már el különleges rakományait, mint ahogy az a legutóbbi rekord felállításánál is történt.
A légi teherszállítás történetébe a Mrija ezúttal egy szélerőmü két lapátjának szállításával írta be a nevét, melyek hosszúsága egyenként 42,1 méter. Az ukrán teherszállító repülőgép teherterének hossza 43 méter, melynek köszönhetően a szállítmány légi úton érkezett meg Kínából Dániába. A lapátok összsúlya 15 tonna volt, de hosszuk miatt csak az An-225-ös volt alkalmas ezek légi úton történő szállítására, melyek így 12 óra alatt jutottak el célállomásukra, szemben például a vízi úton történő továbbítással, ami akár egy hónapot is igénybe vehetett volna.
Az An-225-ös már Ferihegyen is megfordult
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.