2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sokakat megviccelt a vitorlázó idő

JETfly  |  2010. 07. 23., 09:53

A mai napon véget ér az idei Pályára Irányító Repülőtábor Szolnokon. Az utolsó, vagyis a negyedik turnus résztvevői, az elmúlt három hét táborlakóihoz hasonlóan, a lehető legtöbb időt töltötték a levegőben. Emellett pedig megismerkedtek a szolnoki és a kecskeméti katonai bázisokkal is.

Fehér színü, „NFTC” feliratú pólóba és baseballsapkába öltözött fiatalok ülnek a szolnok-szandaszőlősi sportrepülőtér egyik hangárjának ajtajában. Ide még nem tüz be a nap, és mintha a levegő is kicsit jobban mozogna az árnyékban. Délelőtt fél kilenc van, a három repülőgép már startra kész, a felszállás előtti, kötelező ellenőrzéseket a két FALKE motoros vitorlázón és a szürke színü ZLIN–43-ason is elvégezték. A repülés vezetője neveket sorol, a „movitokban” ketten, a ZLIN-ben pedig hárman emelkedhetnek néhány perc múlva a magasba.

A beszállást és a hevederek bekötését az oktatók mindenkinél személyesen ellenőrzik, a légcsavarok csak ezután düböröghetnek fel. Aztán a három gép lassan a füves felszállópálya végébe gurul. Még a több száz méteres távolságból is jól hallatszik, amikor a pilóták gázt adnak, néhány pillanat múlva pedig már az eget hasítják.

– Megviccelte a fiatalokat ez a jó idő – mondja Kaszab László, az egyik oktató –, hiszen az első nap délutánján igazi „vitorlázó idő” volt. Viszonylag nagy, három-négy méteres emelésü termikek keresztezték az utunkat, amelyeket már megérez az ember gyomra, főleg, ha először repül. A táborlakók közül többen is a hányingerrel küszködtek, de szerencsére nem történt komolyabb baj.

A ma már nyugállományú katonatiszttel beszélgetve megtudom, hogy évek óta rendszeres vendége az MH Összhaderőnemi Parancsnokság és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. által közösen megrendezett Pályára Irányító Repülőtáboroknak. A szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület tagjaként egyike annak az öt, több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező oktatónak, akik ezen a héten a három géppel repültetik a táborlakó hölgyeket és srácokat. Mint meséli: igazán szép feladat megismertetni a repülés alapjait és szépségét a fiatalokkal, akikből talán a jövő vadászpilótái, illetve helikopter-vezetői lesznek.

Hamar letelik a repülésre előírt fél óra, a három gép, egymást követve ér földet, a hajtómüveket csak addig kapcsolják ki, míg az oktatók és a táborlakók helyet cserélnek, aztán máris kezdődik a következő „kör”. Kis túlzással, minden másodpercet igyekszenek kihasználni, s a levegőben tölteni. Ezen a napon ugyanis csak délelőtt repülhetnek, a délutáni program Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison folytatódik. Itt megismerkednek az alakulattal, a rendszerben lévő vadászrepülőgépekkel, ellátogatnak a csapatmúzeumba, illetve az MH Légijármü Javítóüzembe is.

A nap fénypontja azonban kétségtelen a kora esti órákra szervezett repülés lesz. A tervek szerint ugyanis a levegőbe emelkednek egy AN–26-os szállító-repülőgéppel is, amelynek személyzete útvonalrepülés-kiképzést hajt végre. Azaz a táborlakók Kecskemétről az „Ancsával” érkeznek vissza Szolnokra. Érthető, hogy a tizenöt fiatal körében már most nagy várakozás előzi meg a délutáni programot, sokan még csak nem is láttak élőben AN–26-ost, néhány óra pedig repülhetnek is a „hatalmas kávédarálóval”…

Miért jelentkeztél a táborba? – tesszük fel a kérdést a Budapestről érkezett Martinkó Zsófiának. A Corvinus Egyetem második évfolyamát júliusban befejezett, politológia szakos hallgató elárulja: egyik barátja tavaly volt táborlakó, ő mesélt arról, hogy milyen szuper az itteni program. Ezek után döntötte el, hogy idén neki is Szolnokon a helye. Az interneten jelentkezett a táborra, ám sokáig úgy tünt, hogy nem lesz szerencséje, mivel egy-egy helyre négyen-öten is szerettek volna bekerülni. Aztán szinte az utolsó előtti pillanatban kiderült: a negyedik turnusban mégis részt vehet a szolnoki táborban.

– Nagyon örültem, amikor megtudtam, hogy utazhatok. Eddig még csak utasszállító repülőgépen repültem, kisgépen nem. Nagyon kíváncsi voltam arra, milyen lehet ilyen gépekkel a levegőbe emelkedni – mesélni az ifjú hölgy, akitől megtudjuk azt is, hogy egy kicsit rosszul lett, amikor első alkalommal repült a ZLIN-nel. A gép ugyanis sokat „hullámvasútozott”, amitől egy picit felkavarodott a gyomra. Szerencsére a következő felszálláskor – ekkor már egy FALKE-val emelkedett a magasba – már nem volt ilyen problémája.

Zsófi azt sem tagadja, hogy megfordult a fejében: vadászpilóta lesz, hiszen nagyon tetszik neki a katonai környezet, és a „repülős hangulat” is, amit az elmúlt napokban tapasztalt. Persze kivárja a tábor végét, s csak akkor dönti el véglegesen, hogy jelentkezik-e az NFTC-programra.

– Nekem szerencsére jól bírta a gyomrom a termikeket, sőt kifejezetten élveztem a „döcögős” repülést – árulja el Serfőző Péter. A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumban idén érettségizett fiatalember a Repülőfelkészítési Osztály honlapján olvasott a lehetőségről, s szinte azonnal döntött, hogy ő is beadja a jelentkezését. Szerencsére bekerült a kiválasztottak közé.

Mint megtudjuk, még soha életében nem repült, így nagyon várta már az első felszállást, s nem is csalódott benne. Eddig már kipróbálhatta mindkét gépet, s nem tagadja, de a ZLIN sokkal jobban tetszik neki, mert „gyorsabb és jobban manőverezhető”.

Péter egyébként már jó néhány éve tudatosan készül a katonai pályára. Nem véletlen, hogy a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem katonai vezetői szakán szeretne továbbtanulni. Bár, még néhány nap hátravan a felsőoktatási ponthatárok nyilvánosságra hozataláig, nagyon bízik benne, hogy szeptembertől Budapesten lesz egyetemista. Emellett persze a katonai repülés is érdekli, éppen ezért adja majd be a jelentkezését a tábor végén az NFTC-képzésre.

Míg beszélgetünk, ismét felszállnak a gépek, úgy tünik, hogy egy „kör” még belefér a délelőttbe. Aztán, a kecskeméti kirándulást követően, holnap egész napos repülés vár a táborlakókra. Mielőtt pedig hazaindulnának, még a szolnoki katonai bázissal is megismerkednek a lányok és a fiúk. Sokan mondják: gyorsan eltelik az öt nap, „kétszer ennyi is kevés lenne”. Éppen emiatt vannak, akik már most fogadkoznak: ha jövőre lesz repülőtábor, ők ismét szeretnének részt venni rajta.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.