Brazília neve az elmúlt egy-két év során főként a vadászbombázók beszerzését célzó F-X2 tender kapcsán merült fel oldalunkon, ám ez nem jelenti azt, hogy mással nem is foglalkoznak a dél-amerikai országban. Amellett ugyanis, hogy egy új harci típust rendszeresítenének, szükségük van a légi-utántöltő flotta lecserélésére is. Ennek meglétét egyrészt az ország hatalmas kiterjedése teszi szükségessé, másrészt pedig a nemzetközi feladatvállalás során felmerülő hosszú távú repülések, melyek mennyisége a jövőben a tervek szerint növekedni fog.
A jelenlegi brazil légi-utántöltő kapacitást négy öreg Boeing KC-137 Stratoliner (alapjukat a 707-320C utasszállító képezte) jelenti, melyek mára már csak rendkívül drágán és nehezen üzemeltethetők (a helyzet súlyosságát jelzi, hogy a novemberi Cruzex V hadgyakorlaton egyik példány sem tudott részt venni) , ráadásul fejlettségi szintjük sem üti meg a 21. század mércéjét. Leváltásukra még szeptemberben ki is írtak egy pályázatot, melyre három cége jelentkezett: az Airbus, a Boeing és az izraeli IAI. Előbbi az A330 MRTT-vel, utóbbiak átalakított B767 utasszállítókkal. Akkor még úgy tünt, hogy ez is egy lassú lefolyású beszerzési program lesz, ám most gyökeresen megváltozott a helyzet, ugyanis Brazília a tettek mezejére lépett.
A legfrissebb hírek szerint ugyanis – melyek brazil bennfentesekre hivatkoznak – a döntést még 2010 év vége előtt meghozzák, tehát egy hónapon belül kiválasztják a nyertest – ez pedig szinte biztosan az Airbus lesz. Erre a legnyomósabb bizonyítékuk az, hogy a brazilok a saját KC-X programjukat összevonták egy másik, hasonló jellegü tenderrel, melynek célja egy új VIP-szállító rendszeresítése. Jelenleg ebben a feladatkörben nincs megfelelő repülőgép, a 2005-ben beszerzett A319CJ túlságosan kicsi, leterheltsége pedig túl nagy, így szükségessé vált egy nagyobb kapacitású típus megvásárlása is.
Az egyik brazil KC-137
A helyi vezetés pedig úgy döntött, hogy minden szempontból takarékosabb lenne számukra, ha egyetlen körben oldanák meg a két beszerzést. A lebonyolítás pedig a következőképpen történne: megrendelnének két A330 MRTT-t (plusz egy darabra opciót jelentenének be), melyek alkalmasak lennének légi-utántöltésre és szállításra egyaránt, s az egyiket közülük rendkívül rövid idő alatt át lehetne konfigurálni VIP-szállítóvá. Így két legyet ütnének egy csapásra, ráadásul mindkét problémát gyorsan megoldanák, s mikor kihirdetik az F-X2 győztesét, az első példányt az egyik A330-al a helyszínre utazó elnök vehetné át, majd mikor megérkezik az első új, 4+ generációs brazil vadászbombázó, már az új tankerekből vételezhetne üzemanyagot.
A másik két pályázó egyelőre nem reagált az ügyben, de minden valószínüség szerint hamar hangot adnak majd elégedetlenségüknek. Bár, ha a brazilok minden szabályosan csinálnak, és pusztán csak a kiértékelési eljárást szabják kicsit rövidebbre, akkor elvileg nem lehet okuk reklamációra.
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.