2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 100. magyar-román Nyitott Égbolt repülés

JETfly  |  2003. 03. 20., 09:00

Nyitott égbolt. Az elképzelés, hogy egy-egy ország ellenőrizhesse biztonsága szempontjából fontos területeket közel ötven éves.

1955. júniusában Eisenhower amerikai elnök vetette fel a lehetőséget a Genovában megrendezett négyhatalmi találkozón (Egyesült Államok, Franciaország, Nagy-Britannia, Szovjetunió). A javaslatot a szovjet fél elutasítása miatt nem valósították meg. A nyolcvanas évek végén a fegyverzet-ellenőrzés kérdéskörének áttekintése során ismét felmerült a Nyitott Égbolt kérdése. Az első Nyitott Égbolt Konferenciát 1990. február 12-28. között a kanadai Ottawában rendezték meg. A konferencián megkezdték a szerződés alapjainak kidolgozását. A Szovjetunió felbomlása meggyorsította a tárgyalás menetét. 1992. január 13-20. között Bécsben véglegesítették a szerződés szövegét, majd Helsinkiben 1992. március 24-én Magyarországgal együtt huszonöt ország aláírta a Nyitott Égbolt Szerződést. A szerződést a magyar Országgyülés 1993. április 9-én ratifikálta. A szerződésben az aláírok megegyeztek abban, hogy légtereik kölcsönös megnyitásával lehetővé teszik területük, katonai létesítményeik és tevékenységük ellenőrzését, megfigyelését a levegőből. A szerződés 2002. január 1-én lépett életbe, azóta hét ország jelezte csatlakozási szándékát, akik közül Finnország, Svédország és Lettország már teljes jogú tag.

A magyar és román felek a kétoldalú munkát jóval 2002 előtt megkezdték. A Nyitott Égbolt Szerződés létrehozását célzó második, budapesti konferencia eredménytelensége után Románia felvetette, hogy a két fél kössön egy kétoldalú megállapodást. A román és a magyar szakemberek 1991. márciusáig előkészítették a Nyitott Égbolt Megállapodást, amelyet 1991. májusában írtak alá, Budapesten és még azon év szeptember 2-án a magyar Országgyülés jóváhagyta.

A feladatok 1991-ben gyakorló repülésekkel kezdődtek majd 1992-től megfigyelő repülésekkel folytatódtak. A megállapodás szerint a magyar és román fél egyaránt négy megfigyelő repülést fogadnak és négy megfigyelő repülést hajtanak végre évente.

Ennek eredményeként került sor a 100. Magyar-Román Nyitott Égbolt repülésre Kecskeméten. Az ünnepélyes alkalomra 2003. március 18-án érkezett a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra a román légierő An-30 típusú repülőgépe fedélzetén tizenöt fővel. A megfigyelő repülést a kedvező időjárási viszonyoknak köszönhetően március 19-én hajtották végre. A repülőgép hatfős személyzete mellett négy kamerakezelő emelkedett el a kecskeméti betonról az An-30-assal. A tervek szerint a 760 kilométeres útvonalat több mint két óra alatt teljesítették. Az ellenőrző repülést a Dunántúl felett hajtották végre 3600 méteres magasságban. A légifényképeket a repülőgépre felszerelt OMERA-33 típusú fényképezőgéppel készítették. A romániai repülések során a magyar fél is ilyen típusú kamerával ellátott An-26 repülőgépet használ. A Nyitott Égbolt Megállapodás fontos eleme, hogy az együttmüködő felek azonos típusú, hitelesített légifényképező kamerát használjanak. A nyugat-európai missziók alatt a Magyar Légierő a 2002. áprilisában, Németországban hitelesített RC-30-as fényképezőgépet használja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.