2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Férfikönnyek

JETfly  |  2011. 02. 03., 10:46

A repülőgép-vezetők - talán foglalkozási ártalomként - nem egy sírós fajta. Számukra az élet, a halál, a repülés, dicséret, fenyítés a mindennapok olyan velejárója, amit el kell viselni. Így aztán nekünk - a katonai repülés perifériáján élőknek - adatik meg, hogy ebbe a férfias világba megpróbáljunk érzéseket becsempészni. Megfoghatatlan rajongás ez, hiszen tudjuk, ha néhány röpke óra erejéig el is juthatunk egy hátsó kabinban a felhőkergetők világába, ez a világ az övék, nekünk csak a rácsodálkozás marad.

Rácsodálkozás a gépekre, rácsodálkozás az emberekre. Pilótákra, müszakiakra - mindenkire, akik az égi körhintát üzemeltetik. Számunkra ünnep, ami az ő számukra munka. Nekünk ünnep minden, ami az ég katonáival történik. És néha bizony elfutja a szemünket a könny...1995. május 8., a Győzelem Napja. Az egykori magyar Messzer-pilóták számára a háború vége, esély a túlélésre. Amennyi pénzem volt, befizettem Tobak Tibort, Cserny "Lapost", Pintér Öcsit és Michna Gyurit egy kis repülésre a szentesi repülőtéren Németh Zolival a bal ülésben. A repülés önmagában is megérne egy misét, és talán majd egyszer azt is elmesélem. A szárnyalást egy jó hangulatú vacsora követte a kecskeméti Tanya csárdában, itt ért utol Hegedős "Gege" telefonja. - Gyertek be hozzánk a bázisra, megmutatjuk az öregeknek a "Nagyvasat". Nehéz egy ilyen invitálásnak ellenállni, így csak egy kérésem volt a Puma század parancsnokához - intézze el a beléptetést. Én akkor már tudtam, hogy felesleges és veszélyes a tigris farkát húzgálni...Gege és Németh Zoli a repülőtér kapujában várt minket, és pár perc múlva az egykori pumások ott állhattak a MiG-29-esek mellett. Láttam rajtuk, hogy imponál nekik a robusztus géptörzs, a két hajtómü, a pilótafülke müszerrengetege, de igazából nem ez volt a pillanat, amikor "angyal szállt át" a légtérben. Az öreg pilótaszemek akkor kezdtek párásodni, amikor megsimogathatták a frissen felfestett üvöltő pumafejet a "Nagyvas" oldalán. Negyven év mellőzés - koncepciós pereket követő börtön - után számukra talán ott, a kecskeméti betonon került egyensúlyba az Élet mérlegének két serpenyője. Valamit visszakaptak, ami nem pénzbe került, csak szeretetbe és a repülőmúlt tiszteletébe.Más helyszín, de a szereplők részben azonosak. A pápai repülőtér bezárása nem volt örömünnep. De amikor a beton fölött végigmennydörgött az ezred összes hadra fogható MiG-21-ese, abban erő volt, becsület volt, tisztesség volt. Tudtuk, hogy mennek a rozsdatemetőbe, de utoljára még áthúztak a beton felett fegyelmezett sorokban. Úgy, mint amikor még szükség volt rájuk, úgy, mint a díszszemléken, amikor bizonyítani kellett, hogy a magyar légtérnek milyen őrzői vannak. Sok nyarat látott pilóták mellett álltam akkor az immár zászló nélküli zászlórúd mellett.  Mindannyiunk szemében ott csillogott a könny, azért a típusért, azért a repülőtérért és a földönfutóvá vált hajózókért.2010 decembere sok ember számára megspórolt egy ilyen katartikus pillanatot. Ez a pillanat már örökre elveszett, hiánya a magyar katonai repülés történelemkönyvének fekete oldalaira került bejegyzésre. Pedig azt a néhány könnycseppet nem sajnáltam volna a szemem sarkából a hivatalosan - ünnepélyesen - elköszönő MiG-29-es géppárt látva. Megérdemelték volna a gépek is - és az emberek is...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.