2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jövőre üzembe állhatnak a Magyar Honvédség új helikopterei

JETfly  |  2011. 09. 27., 10:00

A Finnországból érkezett Mi–8-asokat legkorábban 2012-ben használhatják a magyar katonák. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármű-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és műszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik.

A „Többnemzeti Helikopter Kezdeményezés” (Multinational Helicopter Initiative – MHI) keretében Finnország által hazánknak felajánlott két Mi–8-as típusú helikopter augusztus 25-én érkezett meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre. A légijármüveket közúton, speciális szállító vontatmányra rögzítve juttatták el Pápáról Szolnokra, itt végezték el a forgószárnyasok összeszerelését. Ezt követően történt meg a helikopterek ünnepélyes átvétele, szeptember 7-én. A gépkönyveket Hende Csaba honvédelmi miniszter vette át Marcus Rantalától, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkárától.

finn Mi-8

A helikoptereket, valamint a hozzájuk tartozó alkatrészeket térítésmentesen kapta meg hazánk. Finnország a felajánlást azzal a céllal tette, hogy a két géppel hozzájáruljon az ISAF müveleteiben részt vevő helikoptervezetői állomány kiképzéséhez. Mindkét gép jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkezik

A légijármüvek fődarabjait – hajtómüvek, főreduktor, forgószárny-agy, forgószárny-lapátkészlet, vezérlőautomata, faroklégcsavar, közbenső reduktor, végreduktor – tekintve nincs különbség a Magyar Honvédségben már rendszerben lévő, Szolnokon üzemeltetett Mi–8-as helikopterek, és a most kapott gépek között. Ugyancsak nincs változás a barometrikus navigációs müszerek területén sem.

A helikopterek utolsó nagyjavítását 2008-ban Oroszországban, Szentpéterváron a SPARK cég végezte el. Az eszközök korszerüsítése több ütemben történt. 

finn Mi-8

A 2008-ban végrehajtott  nagyjavítás óta elvégezték a TETRA-rendszerü kézi rádiók integrálását a fedélzeti kommunikációs rendszerbe, valamint GPS-berendezést is beépítettek a gépekbe. A nyugati avionikai berendezések karbantartását az INSTA látta el Finnországban, Tampere-ben.

A finn légierő eltérő szintü időszakos vizsgarendszer alapján végezte el a helikopterek időszakos vizsgáit. 150 óránként végezték az általunk 100 órás időtartamú vizsgát, illetve 300 óránként 200 órás szintü ellenőrzéseket a nagyjavítást végző gyár jóváhagyásával.

A helikopterekbe, a modernizáció keretében több berendezést is beépítettek. Az elektronikai rendszerek közül például DOPPLER független navigációs rendszerrel rendelkeznek. Az időjárás-lokátor „keresés”, „időjárás-előrejelzés”, valamint „veszélyes megközelítés jelzése” üzemmódokra képes; a berendezést a helikopterek orra alatt helyezték el egy áramvonalasan kialakított burkolat alatt.  Mindezek mellett átalakították a gépek fedélzeti intercom-rendszerét, amely lehetővé teszi a fedélzeti kommunikációt a személyzet és a tehertérben tartózkodók között, valamint biztosítja a rádió-magasságmérő „veszélyes magasság” hangjelzését. A rádió-magasságmérő rendszerek közül két készletet építettek be a gépekbe, emellett pedig egy IFF 2027 típusú transponderrel is ellátták a forgószárnyasokat.

finn Mi-8

Eltérés még a finnektől kapott és a már korábban rendszerben lévő Mi–8-asok között az is, hogy az augusztusban átvett gépek nem rendelkeznek fegyvertartóráccsal, és nincs beépítve a célzókészülék sem. A fegyvertartórács helyére – mindkét oldalra – egy SX-16 típusú keresőfényszórót tettek fel. A gépekbe új típusú csörlőt építettek be, amelyet a tehertéren kívül helyeztek el, a deszantajtó fölött, 270 kilogramm teherbírással. Mindezek mellett a finn Mi–8-asok rendelkeznek forgószárny-rezgéscsillapítóval, de például fedélzeti adatrögzítővel nincsenek ellátva, és még több, apró különbség is van a már rendszerben lévő szállító-helikopterekhez képest.

Hazánk az átvett helikoptereket – a hazai feladatok végrehajtása mellett – a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (Air Advisory Team – AAT) afganisztáni missziós szerepvállalásra kijelölt állományának felkészítésére használja. A légijármüvek jelenlegi felszereltsége (nagy teljesítményü kereső fényszórók, NATO szabványos csörlő berendezés) kiválóan alkalmas a nemzeti Kutató-mentő Készenléti Szolgálat ellátására is.

A Finnországból érkezett Mi–8-asok használata legkorábban 2012-ben történhet meg. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármü-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és müszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik. A megfelelő karbantartási és üzemidős munkák elvégzése esetén az átvett helikopterek hosszú éveken keresztül biztosíthatják az állomány missziós felkészülését és a hazai feladatok teljesítését.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.