2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülnek a sasfiókák

JETfly  |  2003. 04. 22., 13:20

Egy vadászpilóta növendék életének meghatározó pillanata, amikor az első motorhajtású repülőgép botkormánya mögé ül, legyen az egy amerikai Texan, egy kanadai Haward vagy egy magyar Jak-52.

Az új magyar hajózó képzés keretében heten készülnek Szolnokon a Repülés Felkészítő Osztály(RFO) kötelékében, hogy valóra váltsák álmukat, vadászpilóták legyenek. Az elméleti órákon megtanulták, az egyszerüsített szimulátoron már gyakorolták, mit kell tenni különféle szituációkban a repülőgép kormányánál. Most már a gyakorlati megvalósítás következett.

A müszaki csapat által jól felkészített gépek, egyes médiák híresztelése ellenére bőségesen ellátva üzemanyaggal, várják a növendékeket. Vannak, akik a hagyományosnak mondható két légcsavaros, mások az új háromlégcsavaros Jak -52-vel indulnak felszállni. A fiatal növendékek negyvenöt órát repülnek a típuson. Az első harminc órában a repülés alapjait sajátítják el. Egy repülés során komplexált feladatot hajtanak végre. Miből áll egy ilyen feladat? Felszállás után iskolakört majd útvonalat repülnek két-három fordulópont közbeiktatásával. Visszafelé a földközeli repülést gyakorolják, légtér feladatot és egyszerübb mürepülő elemeket repülnek. A repülési feladatot müszeres bejövetel és sikeres leszállás zárja. Egy-egy ilyen gyakorlat bő egy órát vesz igénybe. A komplexált feladat előnyei: maximálisan kihasznált repülési idő, valamint a kanadai NFTC módszertanának elsajátítása.

Az alapok után következik a haladó program tizenöt órában. Ebben a szakaszban összetett mürepülő gyakorlatokat, a kötelék és földközeli repülés fortélyait tanulják meg a jövő vadászpilótái.

A képzés során a szolnoki ezred öt oktatója tanítja a sasnövendékeket és az RFO négy szakembere végzi az ellenőrző repüléseket. A növendékek intenzív képzésben sajátítják el a repülés fortélyait, napi két felszállással és hetenként minimum három repülési nappal. Hat-hét repült óránként vizsgafeladatot repülnek. Ezek a feladatok egyben szürőpontok is a felkészítés során. Itt derül ki, ki alkalmasabb, rátermettebb egy vadászpilóta feladataira, ki az a négy, aki a kanadai NFTC-n folytatja szeptembertől tanulmányait.

A magyar katonai pilóta képzés elengedhetetlen része az utánpótlás keresése. Ennek fontos eleme nyaranta a szolnoki Pályára Irányító Repülőtábor (PIR). Tavaly három, idén már nyolc turnusban tizenöt-tizenöt repülést kedvelő kap lehetőséget, hogy bizonyítsa, alkalmas vadászpilótának.

Ha a kedves Olvasó kedvet kapott, hogy akár tábor tag vagy esetleg pilóta növendék legyen, jelentkezzen az idei repülőtábor egyik kurzusára!

Milyen a tábor élete, mivel töltik napjaikat a táborlakók, ezen kérdések megválaszolására nyáron visszatér szerkesztőségünk.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.