A Magyar Honvédség katonái is részt vettek április utolsó napjaiban a bugaci erdőtűz oltásában, méghozzá a helikopterre erősíthető Bambi Bucket bevetésével. Oláh Gábor őrnagy, a munkálatokban szerepet vállalt forgószárnyas parancsnoka vázolta az eszköz használatának leglényegesebb vonatkozásait.
Aktívan részt vettek a Magyar Honvédség erői az április 29-én fellobbant bugaci erdőtüz oltási munkálataiban. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis légi szállítási készenléti szolgálatának katonái egy Mi–17-es szállítóhelikopterrel szálltak harcba a lángokkal: a forgószárnyas aljára rögzített, légi tüzoltásra szolgáló speciális eszközzel, a Magyar Honvédségben 1994 óta rendszerben lévő Bambi Bucket-tel repültek Bugacra, hogy közremüködjenek az erdőtüz oltásában. A szolnoki alakulattól összesen tizenegyen – 3 fős személyzet és nyolc fő repülő-müszaki katona – segítettek az oltásban a tüzoltóknak; a gépszemélyzet parancsnoka Oláh Gábor őrnagy volt.
„A Bambi Bucket legegyszerübben úgy írható le, mint egy nagy müanyag zsák” – mondja Oláh őrnagy. „Változatos méretekben és színekben gyártják, közös jellemző, hogy az alsó részen egy zárszerkezet kap helyet, és ennek müködtetésével lehet kiengedni a vizet. Magát az eszközt külső függesztményként viszi magával a helikopter – mintha csak egy vödröt szállítanánk” – teszi hozzá az őrnagy.
Oláh Gábor elárulja: az eszköz használatának előkészítése nem igényel különösebben sok pluszmunkát a „normál” előkészületeken túl, alkalmazásához pedig nem szükséges „gyorstalpaló” tanfolyamot tartani a katonáknak, mivel egy kiképzett egyenruhás folyamatosan fenntartja ez irányú jártasságát. „A lövészet is „tüzes” tevékenység, hiszen a lőtér kigyulladhat, vagyis ott is szükség lehet az eszköz bevetésére” – mondja.
„A külső súllyal történő repülés ugyanakkor az egyik legösszetettebb feladat. Különösen igaz ez abban az esetben, amikor a „Bambi”-t nem merítéssel töltjük fel például egy tóból, víztározóból, hanem egy helyben függve, épp csak a földön tartva, külső tartályautóból töltik fel. A Bambi a kialakítása miatt billenékeny, mivel tulajdonképp nincs alja – a zárszerkezet úgy zárja össze alul, ahogy egy zsák száját elszorítjuk. Ezért a feltöltéshez függőleges helyzetbe kell állítani, és úgy is kell tartani a feltöltés végéig. Ehhez kezdetben elég az emberi erő, ám ahogy telik a Bambi, annál fontosabb az összhang a helikopter és a földön dolgozók között, hiszen végső soron itt egy puha falú tartályban lötyögő több száz liter víztömegről van szó. Már a félig telt Bambi is több mint 1000 litert, azaz több mint egy tonnát jelent – ehhez már kell a helikopter emelőképessége, amellyel megtartjuk a súlyt, bár nem emeljük el a földről, amíg meg nem telik. Ettől függetlenül, a földön dolgozóknak ez kemény fizikai munka az utolsó másodpercig, mivel a függőlegességet nekik kell biztosítaniuk” – árulja el Oláh Gábor őrnagy.
Magát az eszközt a bugaci tüznél hatszor töltötték újra a fent említett bonyolultabb módszerrel. „Az a legnehezebb ilyenkor, hogy pontosan megtaláljuk, hová dobjuk a vizet úgy, hogy az tényleg hasznos legyen, vagyis valóban oltsa is a tüzet. Nem ez volt életem első tüzoltása, repültünk már rá korábban is, amikor önállóan derítettük fel a tüzgócokat, most azonban nagy segítséget jelentett, hogy a levegőből mások is figyelték a tüzoltók szerint legveszélyesebb tüzfészkeket, és ők is segítettek minket. Minden várakozáson felül, simán és gördülékenyen zajlottak az oltási munkálatok. Nagy segítséget nyújtottak ebben a jakabszállási repülőtér munkatársai, ezúton is szeretnénk megköszönni nekik ezt” – mondja.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.