2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt nap a Sliaci katonai repülőtéren

JETfly  |  2003. 06. 06., 16:24

Verőfényes napsütés, 30 fok és kellemes sültkolbász illat fogadott minket a Sliaci katonai repülőtéren május 31.-én reggel. A házigazda alakulat az „1. Stíhacie Letecké Krídlo” által szervezett nyílt napra az előzetes információk szerint a Szlovák Légierő repülőgépei és helikopterei mellett számos külföldi repülőgép is várható volt.

A katonai rendészek irányítása mellett azok is könnyen ide találtak, akik nem jártak még a szlovák MiG-29-eseknek is otthont adó, gyönyörü természeti környezetben fekvő bázison. A megszokott magyar árszínvonalhoz képest meglepően olcsó 30 koronás belépőjegy megvásárlása után azonnal a statikus sor felé vettük az irányt.

A többi géptől némileg külön volt kiállítva a házigazda alakulat MiG-29-ese és a Biele Albatrosy bemutató-kötelék L-39-es Albatros gyakorlógépe. A kordonnal elkerített gépeket jól körül lehetett járni, ami megkönnyítette a fotózást. A statikus sor többi gépe a felszállópályával párhuzamos gurulóúton sorakozott. A Szlovák Légierő élénk zöld festésü Mi-24-es és Mi-2-es helikopterei mellett egy angol Harrier Gr7-es állt. A szokatlan kialakítású helyből felszálló típus mindig nagy tömegeket vonz a légi bemutatókon, most is a legtöbb ember ez a gép előtt bámészkodott.

Gyönyörü formája és kiváló repülési jellemzői miatt számomra a francia Mirage-2000 az repülőnapok egyik fénypontja. Most az együléses, világos festésü Mirage-2000 C változat volt kiállítva, aminek külön örültem. A német Luftwaffe egy Tornado IDS és egy F-4F Phantom géppel képviseltette magát, de sajnos légi bemutatót egyik típus sem tartott. A hollandok három különböző repülőeszközt állítottak ki, egy kétüléses F-16-ost, egy AH-64 Apache helikoptert, valamint egy Fokker F-60-as szállítógépet. A médiákban is gyakran szereplő, így viszonylag ismertebb helikopter előtt szintén nagyobb tömeg verődött össze, főleg mikor látták, hogy néhány gyereket a holland pilóták beültetnek a pilótafülkébe.

A statikus soron a gépek elé kitett asztalokon számtalan repülős pólót, felvarrót és egyéb relikviákat árultak a müszakiak megfizethető áron.

A földön kiállított gépek megtekintése után a nem sokkal el is kezdődött a repülőprogram. Először a Biele Albatrossy három gépe húzott át a repülőtér felett, majd egyből leszálltak. A kötelék hivatalos honlapja szerint idén nem tartanak bemutatókat, mivel a gépeik pótlás illetve nagyjavítás alatt állnak. Az Albatrosok leszállása után egy katonai L-410-es emelkedett a levegőbe, hogy fedélzetéről ejtőernyősök ugorjanak ki a szlovák nemzeti zászlóval a lábukra kötözve. A szép számú nézőközönség nagy tapssal jutalmazta a nagyon pontosan kivitelezett produkciót. A Zlin-142-esek által vontatott Blanik vitorlázógépekkel bemutatót tartó Ocovski Bacovia kötelék volt a következő müsorszám. A hangtalanul suhanó, fémesen csillogó vitorlázók ismét hatalmas sikert arattak különleges produkciójukkal. A vontató Zlin-142-esek közül három gép összeállt egy kötelékbe, hogy áthúzásokkal és alakzatváltásokkal szórakoztassák a közönséget.

Az angolok büszkesége, a hazai fejlesztésü Harrier extrém manőverekkel mutatta be, hogy milyen kivételes képességekkel rendelkezik. Helyben forgott, bólogatott, tolatott, de ha kellett villámsebesen felgyorsított. A hangsebesség alatti vadászbombázó ideális a közvetlen frontvonal feletti feladatok elvégzésére, nagy harcászati előnyt biztosítva használóinak. A Harrier után következő, a Francia Légierő gerincét alkotó Mirage-2000 elfogó-vadász egy egészen más koncepciót testesít meg. Fülsüketítő robajjal, maximális hajtómü teljesítménnyel szállt fel, nagy kontrasztot teremtve az előtte repülő vitorlázógépekhez képest. A szépséges deltaszárnyú vadász nagy sebességü áthúzásokat, szük harcfordulókat és nagy állásszögü repülést mutatott be, demonstrálva a típus kiváló repülési jellemzőit. Az forszázst szinte végig használó, szenzációs programot repülő francia pilóta hatalmas tapsot kapott leszállása után. A speciális fekete-fehér festésü holland F-16-os az európai repülőnapok egyik színfoltja. Ismét a jól megszokott, profin kivitelezett, a szárnyvégi füstölőkkel még látványosabbá tett bemutatóját tartotta meg, de nekem mégis a Mirage tetszett jobban.

A szlovák Mi-24-es harci helikopter infracsapdák kilövésével tarkított programja szintén kiváló volt, a brutális kinézetü forgószárnyas hol primadonnaként billegett a nézők előtt, hol pedig fenyegetően harcfordulózott. A Holland Légierő PC-7-es gyakorló-kiképző gépe látványos sárga festésével ideális fotóstéma volt. Az F-16-oshoz hasonlóan szintén füstölőt használt a rendkívül esztétikus svájci gyártmányú kis gép. A sort ismét a házigazdák folytatták egy terepszínü L-39-essel. A szlovák pilóta igyekezett mindent kihozni az Albából amit csak lehetett de a nagysebességü típusokhoz képest természetesen látványban és hanghatásban is elmaradt. Hogy egy kis üröm is legyen az örömben a nagyon várt MiG-29-es feltehetőleg müszaki ok miatt nem tudott felszállni. A szpíker többször beharangozta de hosszú várakozás után közölték, hogy helyette ismét a Mirage-2000 fog repülni. A francia pilóta még az előző programjánál is látványosabbat repült, rengeteg nagy túlterhelésü fordulót beiktatva. A repülőprogramok közül nálam egyértelmüen övé lett a képzeletbeli pálma. A szlovák Fulcrum felszállásában még mindig reménykedve ácsorogtam egy ideig a kordon mellett, azonban a bemondó hamarosan közölte, hogy a dinamikus programnak vége van.

Említést érdemel még a hadrendből már kivont szlovák MiG-21-esek impozáns sora, amit szintén kiválóan lehetett fotózni. Kicsit elszoruló szívvel jártam körül a viharvert vasmadarakat és a Pápán rozsdásodó magyar társaikra gondoltam. Nekik még az sem adatik meg, hogy a repülőnapok közönsége megcsodálhassa az egykor oly büszkén szárnyaló „szuperszonikus kályhacsöveket”.

A sliaci Nyílt Napról elmondható, hogy igazán szép környezetben, kiváló időben, változatos programmal várták a repülés iránt érdeklődő, vagy csupán kellemes szombati piknikre érkező szép számú nézősereget. A hazai rendezvényekkel ellentétben a különböző sültkolbász és egyéb étel-ital árusok, bőséges, jó minőségü választékkal és megfizethető árakkal járultak hozzá a repülőnap sikeréhez. Számos makett és repülős kiadvány árus tette teljessé a képet. A Magyarországról is könnyen és gyorsan megközelíthető bázison számtalan honfitársunk kattogtatta fényképezőgépét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.