Az orosz Irkut cég a Jak-130-as harci képességeinek továbbfejlesztésén dolgozik. A cél, hogy egy könnyű támadó repülőgép számára szükséges összes képességgel rendelkezzen a típus. Ehhez első körben a légi utántöltő berendezést kapja meg a gép a célmegjelölő konténerrel együtt, ezek a munkálatok 2013-ra fejeződhetnek be.
A következő fontos lépés a radar beszerelése lesz, mivel ma még semmilyen lokátorral nem rendelkezik a gép. Ehhez három lehetséges verzió jött szóba. Első, hogy a szóban forgó berendezést a Fazotron-NIIR fejleszti majd, a cég főtervezője elmondta, hogy már tervezés alatt áll egy radar, ami a gép számára alkalmas lehet.
A második lehetőség szerint a Tyihomirov-NIIP cég radarja kerülhet a Jak-ba, vagy a harmadik verzió szerint nem fedélzeti berendezés, hanem felfüggeszthető konténer formájában kapná meg a lokátort a típus.
Az Irkut szerint, a radarral felszerelt Jak-130-as már alkalmas lesz olyan levegő-föld fegyverek célbajuttatására, mint a H-31 (AS-17 Krypton), a H-38 és a H-29 (AS-14 Kedge). A cég vezetője, Konsztantyin Popovics elmondta, hogy a jelenlegi tapasztalatokkal a hátuk mögött már tudják, hogy a repülőgép stabilitása is megengedi ezeknek a nehéz rakétáknak a felfüggesztését. Hozzátette azt is, hogy ezeket a fejlesztéseket nem az Orosz Légierő rendelte meg.
A gép jelenleg 3 000 kilogrammnyi fegyverzet hordozására alkalmas, felszerelhető R-74 (AA-11 Archer) kis hatótávolságú, infravörös keresővel ellátott levegő-levegő rakétával, KAB-500 irányított bombával, szabadesésü bombákkal, illetve egy 23 mm-es GS-23L gépágyúkonténerrel. Ezek összesen 9 felfüggesztési ponton helyezhetők el: 6 a szárny alatt, 2 a szárnyvégen, illetve egy a törzs alatt.
Az Orosz Légierő 2002-ben választotta ki a Jak-130-ast a korosodó L-39 Albatrosz állományának leváltására. Az úgynevezett glass cockpit és a fly-by-wire rendszer alkalmassá teszi a gépet, hogy megfelelő alapot nyújtson az új 4. generációs és afölötti harci gépekre kerülő fiatal pilótáknak. A Jak-130 2009-ben teljesítette a csapatpróbát, és jelenleg 12 példány üzemel az első szériából. Jelenleg összesen 55 gépre érkezett megrendelés az Orosz Légierőtől, további 10 gépre pedig opciót jelentettek be.
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.