2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

18. Budaörsi Repülőnap

JETfly  |  2003. 07. 10., 14:51

Lassan megbízható hagyománnyá válik az alapvetően a magyar sportrepülők ünnepének számító budaörsi repülőnap. Az idén kiadott program is hagyományos, a megbízható, stabil elemek között néhány újdonság. Kicsit olyan, mint egy régi nagy együttes minden évben megrendezett koncertje, ezerszer hallott dalok, ugyanaz a hangszerelés, régen ismerős hangok. Mégis mindig minden évben izgatottan várják az emberek, mert a repülés igenis népszerű, kellenek magyar hősök, tudni akarjuk mindig merre, milyen gépeken és hogyan repülnek a mieink.

Már kora reggel lehetett sejteni, hogy a program elejére hirdetett motoros siklóernyő bemutató el fog maradni. Ekkora szélben ilyen szerkezettel egyszerüen nem lehet repülni! Sajnos a szél az egész program alatt egyetlen másodpercre sem enyhült, így a színes lepkéknek tünő ernyők a földön maradtak. Sajnálom őket, mert biztosan sokat készültek és rajtuk kívülálló okok miatt maradt el a repülésük. A programot így egy Jak 52-es nyitotta meg. A gép Szolnokról érkezett pilótája Torma Béla volt. Ezt a gépet és pilótáját már tavaly is sokan megismerhették közelről a szolnoki Repülés Felkészítő Osztály által szervezett repülőtáborokban. Ezeket a táborokat az idén is megrendezik. Ezután a Li-2 következett, alacsony áthúzás, néhány forduló, majd a leszállás. A begurulás után gép végig jól látható helyen maradt, a program után pedig utasokkal végzett repüléseket. Nagy öröm volt látni a nagyjavításon átesett Po-2-est, amint a Cimborát vontatta. Ez a három gép valami olyasmit is bemutatott, ami nagyon más mint ami mostanában a sportrepüléssel történik. De ezt nem egyszerü megfogalmazni…

A felújított Po-2 Ismét változott a program, Keserü Béla helyett Tóth Ferenc mürepült, jó 80 lóerővel többnek mutatva a Repülőszövetség öreg Zlin-726-osát, mint amennyi valójában. A nagy szél miatt félő volt, hogy az ejtőernyők bemutatója is elmarad, de az ejtőernyősök vállalták az ugrást. Szerencsére mindannyian biztonságosan földet értek, senki sem sérült meg.

Tükörrepülés vitorlával

Besenyei Péter Besenyei Péter valahol másutt szállt fel, de annál látványosabban érkezett. A bemutatója olyan volt mint mindig, írni lehetetlen róla, meg kell nézni. Tóth Ferenc és Matúz István tükörrepülést mutatott be. De motor nélkül! Két Z-142-es húzta fel az IS-28b2-t és a Swiftet. A két karcsú vitorla a leoldás után áthúzott a repülőtér felett szoros kötelékben. De az IS háton repült! Az oszolj után pár mürepülő figura után leszállt a két motornélküli repülőgép.

Veres Zoltán földközelben

Ezután Veres Zoli következett az új gépével. Később megbeszéltük, az alig 100 méteres gurulás után 70 fokos szögben emelte a 400 lóerő a 600 kilós gépet. Az is jól látszott, hogy Zoli még nem sokat tudott ezzel a géppel gyakorolni, amolyan biztonsági programot repült. Ezután a házigazdák köteléke következett a Z-726-ost két Z-142-es kísérte. Egy alacsony áthúzás után oszolj és ballonvadászat! A pálya közepén engedték fel a piros léggömböket, amit légcsavarral kellett szétvágni.

Hind hazafelé

Végül egy lengyel lajstrom jelü, gyönyörüen újra épített sárga Bücker Jungmann szállt fel.

Programon kívül emelkedett fel és indult haza az egész nap statikus bemutatón részt vevő két katonai helikopter a Mi-17 és Mi-24.

Ezután megélénkült a forgalom, elkezdődött az ilyenkor „kötelező” utasrepültetés, ami este 7-ig tartott. Összességében jól sikerült a 18-adik budaörsi repülőnap, de nagyon sokan hiányolták az Aerotrigát. Sajnos az idén már Albatrosz sem repülhetett, nagyobb „vasakról” nem is beszélve. Talán jövőre…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.