Lassan megbízható hagyománnyá válik az alapvetően a magyar sportrepülők ünnepének számító budaörsi repülőnap. Az idén kiadott program is hagyományos, a megbízható, stabil elemek között néhány újdonság. Kicsit olyan, mint egy régi nagy együttes minden évben megrendezett koncertje, ezerszer hallott dalok, ugyanaz a hangszerelés, régen ismerős hangok. Mégis mindig minden évben izgatottan várják az emberek, mert a repülés igenis népszerű, kellenek magyar hősök, tudni akarjuk mindig merre, milyen gépeken és hogyan repülnek a mieink.
Már kora reggel lehetett sejteni, hogy a program elejére hirdetett motoros siklóernyő bemutató el fog maradni. Ekkora szélben ilyen szerkezettel egyszerüen nem lehet repülni! Sajnos a szél az egész program alatt egyetlen másodpercre sem enyhült, így a színes lepkéknek tünő ernyők a földön maradtak. Sajnálom őket, mert biztosan sokat készültek és rajtuk kívülálló okok miatt maradt el a repülésük. A programot így egy Jak 52-es nyitotta meg. A gép Szolnokról érkezett pilótája Torma Béla volt. Ezt a gépet és pilótáját már tavaly is sokan megismerhették közelről a szolnoki Repülés Felkészítő Osztály által szervezett repülőtáborokban. Ezeket a táborokat az idén is megrendezik. Ezután a Li-2 következett, alacsony áthúzás, néhány forduló, majd a leszállás. A begurulás után gép végig jól látható helyen maradt, a program után pedig utasokkal végzett repüléseket. Nagy öröm volt látni a nagyjavításon átesett Po-2-est, amint a Cimborát vontatta. Ez a három gép valami olyasmit is bemutatott, ami nagyon más mint ami mostanában a sportrepüléssel történik. De ezt nem egyszerü megfogalmazni…
Tükörrepülés vitorlával
Veres Zoltán földközelben
Ezután Veres Zoli következett az új gépével. Később megbeszéltük, az alig 100 méteres gurulás után 70 fokos szögben emelte a 400 lóerő a 600 kilós gépet. Az is jól látszott, hogy Zoli még nem sokat tudott ezzel a géppel gyakorolni, amolyan biztonsági programot repült. Ezután a házigazdák köteléke következett a Z-726-ost két Z-142-es kísérte. Egy alacsony áthúzás után oszolj és ballonvadászat! A pálya közepén engedték fel a piros léggömböket, amit légcsavarral kellett szétvágni.
Végül egy lengyel lajstrom jelü, gyönyörüen újra épített sárga Bücker Jungmann szállt fel.
Programon kívül emelkedett fel és indult haza az egész nap statikus bemutatón részt vevő két katonai helikopter a Mi-17 és Mi-24.
Ezután megélénkült a forgalom, elkezdődött az ilyenkor „kötelező” utasrepültetés, ami este 7-ig tartott. Összességében jól sikerült a 18-adik budaörsi repülőnap, de nagyon sokan hiányolták az Aerotrigát. Sajnos az idén már Albatrosz sem repülhetett, nagyobb „vasakról” nem is beszélve. Talán jövőre…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.