Végső fázisához érkezett a magyar Gripen szimulátor fejlesztése, melynek kapcsán most részletesebben is bemutatjuk Olvasóinknak a projektet. Svédország 4+ generációs többfeladatú repülőgéptípusa eléggé mostohagyereknek számít a szimulátorok körében. Amíg más, ismertebb típus esetében az évek, illetve évtizedek folyamán számos szimulátor látott napvilágot, addig ezen repülőgép esetében mindösszesen egy darab készült, a Microsoft, Flight Simulator 2004 (később FSX) névre hallgató szoftveréhez. A 2007-ben megjelent kiegészítőt az Alphasim kiadó neve fémjelzi.
A modern repülőgépek esetében sajnos mindig belefutnak a fejlesztők az adott repülőgép dokumentációjának hiányába. Ennek oka, hogy ezen repülőgépek rendszereinek túlnyomó többsége titkos, valamint a legújabb repülőgépek esetében fennáll még az üzemeltető országok és a repülőgépek korlátozott darabszáma. A Gripen tehát nem véletlenül hiányzik a szimulátor világból, a bevezetőben már említett Alphasim-es, valamint egy-két arcade jellegü játékban történt megjelenésen kívül. A repülőgéptípus viszont azóta egyre több ország légierejében jelent meg, továbbá a SAAB reményei szerint ezen országok száma a továbbiakban még nőni is fog.
Az Alphasim féle JAS-39 kabinja, 2007-ből.
Miután a JAS-39 Gripen C/D (EBS HU verzió) modifikációi 2006-ban megjelentek a Magyar Légierő állományában, felmerült az ötlet, hogy valamilyen formában integrálni kellene az akkor már viszonylag széles körben ismert, Eagle Dynamics által készített Lock On széria aktuális tagjába. Ezen törekvések viszont gyorsan abbamaradtak, mivel akkoriban még nem sok információ látott napvilágot a repülőgépről.
Azóta a helyzet valamit változott, a már fentebb említett okok miatt, de még mindig elég erős fejsze kell az embernek, aki ilyen „vastag fába” akarja azt vágni. Nem véletlenül jelenthető ki ez, ugyanis az Alphasim által 2007-ben valósághünek (mondjuk általában minden fejlesztő így reklámozza a termékét) titulált kiegészítő sem volt nagyon köszönőviszonyban a valósággal.
JAS-39C, immáron a DCS World-ben a magyar Gripen szimulátor project.
Akkoriban egy-két kabinmontázson, valamint színes reklámanyagon kívül nem sok minden állt a fejlesztők rendelkezésére. 2008-ban aztán egy francia fiatalember úgy döntött, hogy modellező tudását latba vetve megalkotja a Gripen C és D verziójának 3D modelljét, amelyet később integrált is a Lock On széria akkori, Flaming Cliffs névre hallgató tagjába. Voltak tervei, hogy kabint is készít a repülőgépekhez, de aztán ez a projekt már nem valósult meg részéről. Elkészítette még a modellek Flaming Cliffs 2.0 verzióval kompatibilis verzióját is, kiegészítve a szintén svéd Viggennel, valamint a SAAB 340-essel, de ezeket leszámítva lezárult a történet.
Az új 3D kabin.
2012-ben aztán felmerült újból a Gripen hazai megvalósításának ötlete, miután megjelent az Eagle Dynamics, DCS World (Digital Combat Simulator) névre hallgató, immáron új felfogásban fejlesztett, modulrendszerü terméke. Ez a szoftver ingyenesen letölthető az Eagle Dynamics hivatalos DCS honlapjáról, és alapból tartalmazza repülhető gépként a Szu-25T-t. Ehhez vásárolhatók meg a különböző modulok. Jelenleg 5 darab modul érhető el a programhoz: Black Shark 2, A-10C, P-51, Combined arms, továbbá a nem olyan régen megjelent Flaming Cliffs 3. Ez utóbbi gyakorlatilag a Lock On szériában már megszokott repülőgépek DCS világba történő átemelését foglalja magában, az egy-egy repülőgépet feldolgozó modulokkal szemben jóval szerényebb formában (egyszerübb szintü repülési modell, leegyszerüsített avionika, régi külső 3D modellek). A magyar Gripen projektet a JETfly felkérésére az MH59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis tagjai kezdték el fejleszteni. Alapból a koncepciónk abból indult ki, hogy a DCS World-be próbáljuk behelyezni a típust, de mivel számos technikai akadályba (az újabb verziókkal együtt a fejlesztési lehetőségek korlátozása ED részéről) ütköztünk, így végül kénytelenek voltunk, jó pár kompromisszum megkötésével az FC3-at választani.
A kabin és az MK 10L katapultülés, egyelőre még színek nélkül.
Mivel a külső JAS-39C 3D modell adott volt, így ennek használata mellett döntöttünk. Sajnos ez a modell sem tökéletes, de a lehetőségekhez mérten igyekeztünk korrigálni a fontosabb hibákat. Sok száz, az interneten fellelhető, valamint általunk készített képet és videófelvételt átnézve dolgoztunk, hogy minél reálisabb legyen a dolog. Ugyanez vonatkozik az általunk készített 3D kabinra is. Szerencsére sikerült használható anyagot összegyüjteni különböző internetes honlapokról és fórumokról, de ahogy már fentebb olvasható volt, nem egyszerü egy ilyen fejlesztés. Ráadásul az Eagle Dynamics fejlesztési koncepciója nem igazán teszi lehetővé, hogy „egyszerü” külsős fejlesztőként komolyabb, a hivatalos modulokhoz hasonló mélységben és minőségben lehessen fejleszteni. Gyakorlatilag ez annyit takar, hogy semmilyen plusz információ nem áll a rendelkezésünkre a program müködésével kapcsolatban, egy-két alapszintü dologtól eltekintve, szóval az elmúlt évek tapasztalatára, valamint a „kilogikázó” képességünkre hagyatkozva vagyunk kénytelenek dolgozni.
A HOTAS rendszer részei, valamint a kapcsolók közelről, még a felületek (színek) nélkül.
A cikk zárásaként pedig egy jó hírt szeretnénk megosztani a hazai szimulátor rajongókkal. Az elkészülő szimulátor szoftver magán célra ingyenesen letölthető lesz (katonai, toborzás célra fizetős verzió kerül majd kiadásra). Cél, hogy Gripen alapokon ismét felelevenítésre kerüljenek a szimulátor bajnokságok. Magyarországon idáig öt magyar és három Európa bajnokságot szervezett a JETfly 2003 és 2007 között.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.