2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Spirit Fairford egén

JETfly  |  2003. 07. 24., 12:01

B-2A Spirit. A lopakodó bombázó. Az elmúlt időszak háborús eseményeinek aktív résztvevője.

Az 1988 novemberében bemutatott repülőgép, 1989 júliusában repült először. A furcsa alakú gépet a Northrop-Grumman az ellenséges légvédelmet áttörő mélységi bombázónak tervezte. A tervezésnél a legfontosabb szempont a repülő radarok általi láthatatlansága. Ezért használtak az építéshez kompozit anyagokat és nagy hangsúly fektettek a teljesen sima felületek kialakítására, a kabin és a hajtómügondolák lekerekítésére. A lopakodó technológiában nemcsak a radar láthatóságra, hanem a hő kibocsátásra is ügyelni kell. A Spirit forró kiömlő hajtómügázát hideg levegővel keveri, mielőtt kibocsátaná, így nemcsak a hő kiáramlást, hanem a zajhatást is csökkenti.

A B-2A repülő szárny forma mindig meglepő, ha az égen látja az ember. Egy-egy repülőnap érdekes vendége a Spirit. Európa legnagyobb airshowján a RIAT-on mindig visszatérő törzsvendég. A szerencsések 2000-ben statikus kiállításon is láthatták a több, mint ötven méter fesztávú repülőgépet. A nagy atrakció levegőben látni ezt a monstrumot. Érdemes bele pillantani, mi kell ahhoz, hogy pár perces áthúzását Fairfordban megcsodálhassuk. Az amerikai Whiteman légibázisról száll fel a gép, majd többszöri légi utántöltéssel érkezik Anglia légterébe. Mivel a bombázó önvédelmi fegyverzettel nincs ellátva, így folyamatos vadász kíséretet kap. Az angol légtérben a lakenheathi F-15 Eagle-k veszik át a kíséretet és így érkeznek Fairford fölé.

A RIAT szervezői évek óta hagyományosan több fő témára osztják a rendezvény programját. Ez vonatkozik a statikus és a légibemutatókra is. Az idei év egyik fő témája volt a III. Öböl háború koalíciós erőinek tisztelgése, a Coalition Air Power blokk. Ebben a részben szerepelt a B-2A áthúzása, repülése is. Szombaton látványos fordulóval érkezett a két F-15-össel kísért gép a baloldali pályairányra, majd párhuzamos pályairányon repültek el a közönség előtt. A várva várt látványosságot kissé rontotta, hogy a kísérő vadászok kötelék tartása nem a legtökéletesebbre sikerült. Szomorú tapasztalat, hogy ezt a feladatot nem mindig látják el tökéletesen a kijelölt pilóták. Vasárnap orvosolták az előző napi hibát, igaz a feladat is könnyebb volt. A repülők nagy távolságból, párhuzamos pályairányon közelítettek a repülőtér felé és szép, precízen repülő kötelék húzott el a nézők előtt.

Az áthúzás után a B-2A visszatért bázisára. Elgondolkodtató mennyi energiát és pénzt jelent ez a pár perces látványosság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.