Az Amerikai Légierő elsősorban a toborzás elősegítésére hozta létre a "Thunderbirds" műrepülő köteléket. A század fél évszázados története impozáns számadatokkal szolgál. Az USA mindegyik tagállamának, sokszori felkeresése mellett - mint "kékruhás nagykövetek" - a világ 60 országába jutottak el. Ezalatt hat fő géptípusukkal közel 3800 show-n szerepeltek, amiket összesen több mint 325 millió néző láthatott. A századba eddig 256 tisztet válogattak be. A földi személyzet állományában pedig 1489-en szolgáltak. Noha az alakulat elvileg 72 óra leforgása alatt harcba küldhető, erre ez ideig - szerencsére - még sosem került sor. Remélhetőleg szerepük továbbra is "csak" arra korlátozódik, amiben a mai napig utolérhetetlennek bizonyultak, hogy a repülőnapokon lenyűgözzék az érdeklődők seregét.
A KEZDETRŐL
BALSZERENCSÉS ÉVFORDULÓK ÉS ELHALASZTOTT BEMUTATÓ-SOROZATOK
Az ünneplés közben általában elfelejtődik, hogy a sikert nem adják ingyen. Különösen igaz ez a kötelék-mürepülésre, mely a repülés legveszélyesebb formájának mondható. A "Viharmadarak" háza táját sem kerülték el a katasztrófák. Mivel ezek, vagy a téli felkészülési időszakok - mintegy 120 felszállásból álló - gyakorlórepülései, vagy a hét közbeni tréningek során történtek, eddig odaveszett 19 pilótájuk repülőhalála nem kapott túl nagy nyilvánosságot. Kivéve a legutolsó ilyen kategóriájú eseményt, ami a kötelék 30. születésnapját árnyékolta be. Az 1983-as évfordulót ugyanis vadonatúj F-16A-kkal ünnepelhették, ám azt megkeserítette, hogy előző év január 18-án a "Thunderbirds" történetének legsúlyosabb - négy pilótájuk életét követelő - katasztrófája következett be. Tíz évre rá, a 40 éves jubileumot már a sokkal korszerübb F-16C-kkel köszönthették. És ezt a szezont sem úszták meg baleset nélkül! Október második hetétől valamennyi 1993-as bemutatójukat törölni kellett, mert a parancsnok - a nikkelezett beszálló létráról lecsúszva - súlyos hátsérülést szenvedett. Magától értetődő, hogy vezér nélkül a "Thunderbirds" semmiképp sem lehetett ott a rákövetkező hétvégén szervezett houstoni show-n. A százezres tömegnek mégsem kellett csalódottan hazakullogni, mert a RAF éppen Amerikában vendégszereplő "Red Arrows" köteléke szívességből beugrott helyettük.
A hidegháború befejeztével, a repülésrajongók reményeivel szemben a világra a békés repülőnapok boldog kavalkádja helyett olyan konfliktusok kirobbanásának időszaka jött el, melyek a korábbinál gyakrabban teszik lehetetlenné megrendezésüket. A "Viharmadarak" külföldi útjai már többször estek miattuk kútba. Az immár 20 esztendeje tartó - katasztrófáktól mentes (!) F-16-os korszakot ilyen esetek is "emlékezetessé" teszik. Az 1990 őszére tervezett európai körutat az öböl-háborús felkészülés, az 1999 tavaszán, szintén ide szánt turnét a koszovói háború, a 2001 őszére beütemezett, távol-keleti és ausztráliai bemutató-sorozatot pedig a szeptember 11-ei terrorakciók torpedózták meg. Hogy idén az otthonra meghirdetett 75, és a Kanadában tervezett két szereplésükből az iraki háború miatt mennyi valósulhat meg, az a jövő zenéje. Mindenesetre az biztató, hogy eddig még minden elmaradt körútra sort kerítettek. 1991 szeptemberében például, mikor új helyszínként Svájcban, Lengyelországban és hazánkban, vagy 2000-ben, mikor Csehországban is bemutatóztak. Végül essék szó az elmúlt tíz év - az F-16C-k időszakának - fénypontjairól. Feljegyzéseik szerint a köteléket a legtöbb néző az 1996-os évben láthatta. Kisebb hányaduk élőben, mialatt júniusban - Romániában, Bulgáriában és Szlovéniában bemutatkozva - ismét Európát járták. Döntő többségük viszont a képernyőkön, mikor is - hála a tévéközvetítéseknek - hozzávetőleg 3,8 milliárd tanúja lehetett az Atlantai Olimpia júliusi megnyitóján a hatgépes delta alakzat áthúzásának. A következő év április 25-én, az USAF önálló haderőnemmé válásának 50. évfordulóján rendezett, nagyszabású airshow-n négy légierő kötelékét látták vendégül. A legnagyobb szenzációt a japánok, akkor már 39. éve müködő "Blue Impulse" formációja jelentette, melynek ez volt a legelső (!) külföldi szereplése.
"THUNDERBIRDS" 2003
A jubileumi évben az 1-es számú gépet - és természetesen a századot - a 42 éves Richard McSpadden vezeti, aki eddig 3500 órát töltött a levegőben. Az őrnagynak ez már a második szezonja. Korábban F-16-osokkal és az F-15 Eagle különböző változataival repült.
Az idei kötelékbe jórészt nálam 8-10 évvel fiatalabb századosok kerültek, akik eddig átlagosan 1800 órányi rep. időt teljesítettek T-38-as, F-15-ös és F-16-os típusokon. A század legrutinosabb beosztott pilótája a 35 éves Carlson őrnagy, a csapat müsorvezetője, akié a 8-as számú tartalékgép. 2800 órájából 1800-at F-16-ossal és - cserepilótaként a RAF-nál - Harrier GR.7-essel teljesített.
Persze mit sem érne a hajózók tudása megfelelően előkészített madarak nélkül. Csak elismeréssel szólhatok a földi személyzet ténykedéséről. Az állomány negyede példásan intézi ügyeinket, a többiek pedig, fáradtságot nem ismerve tartják karban 9 db F-16C együlésesünket és 3 db kétkormányos F-16D-nket. Gépeink üzemképességi mutatója 93,9%-os, ami 10%-kal jobb, mint a légierő átlaga. Szerelőink ráadásul erre úgy képesek, hogy évközben 210 napot vagyunk úton, és legkevesebb 150000 km-t repülünk. Hála nekik, eddig még soha egyetlen bemutató előtt nem kellett azon aggódnom, vajon lesz-e elegendő repképes F-16-osom! Mivel kétévente a tiszti, és háromévenként a legénységi állomány is teljesen kicserélődik, mint eddig minden parancsnok, a ceremóniákon magam is fájó szívvel veszek búcsút a távozó, megszokott arcoktól. Elődeink áldozatos munkája nélkül, az elmúlt évtizedek viharai közepette, aligha maradhatott volna fenn a "Thunderbirds". Nekik köszönhető, hogy 50 év alatt ez a név nemcsak a légierő berkeiben vagy az USA-ban lett ismert, hanem Amerika részévé válva, szerte a nagyvilágban is.
A teljes cikk a szeptemberi "Aranysas" újságban olvasható!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.