2025. 02. 21. péntek
Eleonóra
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Búcsúrepülés Albán

JETfly  |  2003. 09. 23., 11:47

Az emberek életét első és utolsó alkalmak kísérik végig. Így történik ez a pilóták között is.

Pintér Sándor is talán az előtte álló nagyszerü élményre gondolt, mikor először szállt fel sugárhajtású katonai géppel, mint arra, hogyan alakul pályafutása, meddig repül vadászgéppel. A választ ma már tudjuk.

2003. szeptember 18-a délutánján a kecskeméti bázis magassági épület lépcsőjén ül Pintér Sándor ezredes felesége, kisebbik lánya és kollegái társaságában. Beszélgetnek.

Ez alatt a zónában a müszakiak repülésre készítenek fel egy L-39 Albatroszt. Különleges alkalom szereplője lesz a 133-as oldalszámú gép. Az ezred volt parancsnokának, Pintér Sándor ezredesnek, búcsú repüléséhez lesz elengedhetetlen résztvevője a repülő.

A magassági épület előtt ülök órájukra pillantva állapítják meg: - Itt az idő, indulás! Sanyi bácsi és Timi lánya, aki Sági János dandártábornok hozzájárulásával kíséri el édesapját, indulnak az indítási zónába. A gépen a berepülés utáni utolsó simításokat végzi a müszaki csapat. Már csak üzemanyaggal és oxigénnel kell feltölteni. Ez az idő sem marad kihasználatlanul. Beszélgetünk. Beszélgetünk a múltról, a MiG-21 kiképzési repülésekről, a jelenről, az Albatroszról és az RFO-ról valamint a jövőről.

A müszaki csapat parancsnoka vett véget az eszmecserénknek. A gép felszállásra kész. Először Timi foglalja el helyét a hátsó ülésen, közben Sanyi bácsi a gépet veszi át. Ellenőriz mindent, precízen, mint első repülése alkalmából. Utoljára még megigazítja lánya sisakját, maszkját, majd elfoglalja helyét. Lecsukják a kabintetőket, felpörög a hajtómü és pár perc múlva a kifutópálya végén várja a felszállási engedélyt Pintér Sándor ezredes az Albatrosz fedélzetén utoljára.

Milyen út vezetett az első felszállástól eddig a pillanatig?

A katonai pályafutása 1965-ben kezdődött, mikor érettségi után felvételt nyert a Kilián György Repülőtiszti Főiskola repülőgép-vezető szakára. 1969. augusztus 20-án avatják tisztté. Első szolgálati helye a kecskeméti repülőezred. 1980-ban végzi el a moszkvai Repülő Parancsnoki Akadémiát. 1983-ban lett Aranykoszorús I. osztályú pilóta. 1994-ben átképzik L-39 Albatrosz típusra és kinevezik a szolnoki főiskola felkészítési osztályának vezetőjévé. 1996. december elsejétől, az L-39 század Kecskemétre történő átszervezése kapcsán lett a 3. Kiképző és Felderítő Század parancsnoka. 1997. április 1-én nevezik ki a harcászati repülőezred parancsnokának, majd 2000. október 1-től megbízott bázis parancsnoknak. 2001. július 1-től lett bázis parancsnok helyettes, ezred parancsnok. 2002 nyarától irányította Szolnokon a Repülés Felkészítési Osztályt.

A torony megadja az engedélyt, startol az Alba negyven perces útjára. A repülés alatt apa és lánya megosztja a munkát a gép fedélzetén. Az apa vezet, a lány szakmájához híven precízen navigál. A repülés egy átstartolás után landolással ér véget. A zónába visszaérő gép parancsnokát a müszaki csapat köszönti először a neves alkalomból. Mindenki szeretettel veszi körül volt parancsnokát, Sanyi bácsit. Természetesen az „utas” is gratulál pilótájának.

A leszállás és köszöntés után vissza a magasságira. Közben folytatjuk a beszélgetést ott, ahol abbahagytuk, a jövőről, a jelenről és a múltról, az első felszállásról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.