Kulcsszó a túlélés, NATO-repülőtalálkozó Lengyelországban. A MlG-29-esek korszerűsítése nem odázható el Az elmúlt években nagy nyilvánosságot kapó "világbajnoki díjak" alapján a magyar állampolgár azt gondolhatná, hogy az adójából fenntartott légierő nem képes másra, mint repülőnapokon nagy sikert arató akrobatamutatványokra. A honvédség műszakijainak, logisztikusainak, megfigyelőinek és pilótáinak egy negyvenfős csoportja azonban éppen a napokban Lengyelországban igyekszik bizonyítani, hogy a technikai lehetőségek szabta határok keretein belül képes harcászati értelemben is számottevő tevékenységre a NATO szigorú feltételeinek megfelelve.
Bár jövő márciusban már öt éve lesz annak, hogy Magyarország a szövetség tagjává vált, a magyar légierő katonái még mindig a integráció rögös útját járják, a hasonló sorsú cseh és lengyel kollégáikkal egyetemben. A NATO normáinak és eljárásainak átvételében most jutottak el arra a szintre, hogy részt vegyenek a legnagyobb szabású Európában megrendezett légi harcászati gyakorlaton, az úgynevezett NATO Air Meet, NAM repülőtalálkozón. Ezúttal Lengyelország vállalta el a házigazda szerepét, elsőként a belépettek közül. A Poznan-Krzesiny katonai repülőtérre pedig azért esett a választás, mert itt végezték el az elmúlt évben a szükséges infrastrukturális beruházásokat. Nem mellékes, hogy a lengyel légierő itt állomásozó, jelenleg még MiG-21-essel repülő százada kapja meg 2006-tól az idén megrendelt F-16osokat is.
Fotó:www.nam03.com
Fotó:www.nam03.com
A részvétel technikai biztosítása talán még a pilóták képzettségi szintjénél is kritikusabbnak bizonyult, Horváth János alezredes, a kecskeméti MiG-ek müszaki főnökének irányításával három müszakban folyt a munka, hogy a NAM-ra három gép kijuthasson, miközben otthon sem szünetelnek a repülések és a készültségi szolgálat.
Minden emberi igyekezet és teljesítmény ellenére a magyar szereplésnek persze korlátot szabnak a technika sajátosságai, pontosabban az; hogy a MiG-29-esek immár tízéves hazai pályafutása során a politikai döntéshozatal elodázta megfelelő - akár minimális - korszerüsítésüket. Ezúttal ugyan sikerült korszerü müholdas navigációs berendezést (GPS) a gépekbe szerelni - mely nélkül a részvétel szóba sem jöhetett volna -, de még mindig hiányoznak olyan fedélzeti adatrögzítők, amelyekkel nagy pontossággal visszajátszhatók a levegőben történtek. Így levonhatók lennének a tanulságok, s a repülésre költött adófizetői milliók egyetlen, fillérje se veszne kárba. A gyakorlaton résztvevők ehhez hozzáteszik: az sem mellékes szempont, hogy a magyar pilóták bizonyítani is tudják, ha a gyakorlat során „lelőttek” valakit, hiszen a kiértékelés során szóbeli beszámolójuk nem számít objektív forrásnak.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.